2min

Facebook heeft de cijfers over het derde kwartaal bekendgemaakt. Niet alleen heeft het behoorlijk wat winst gemaakt, het bedrijf van Mark Zuckerberg blijkt ook een belangrijke mijlpaal overschreden te hebben. Voor het eerst heeft het sociale netwerk dagelijks meer dan 1 miljard bezoekers via smartphone of tablet.

Dagelijks loggen meer dan 1,1 miljard gebruikers in op hun mobiele telefoon of een ander mobiel apparaat zoals een tablet. Daarnaast stelt Facebook snel richting de 2 miljard maandelijks actieve gebruikers te gaan. Op dit moment zijn dat er nog 1,79 miljard, een stijging van 16 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Het bedrijf presteerde op vrijwel alle vlakken beter dan een jaar eerder. Als het aankomt op de winst, blijkt die meer dan verdubbeld te zijn: Facebook behaalde afgelopen kwartaal een winst van 2,2 miljard euro. Een jaar geleden was dat nog 807 miljoen euro. Dat lijkt te komen door de omzet die flink gegroeid is en het enorme aantal bezoekers dat zich bij de dienst heeft gevoegd.

De omzet van Facebook bedroeg het afgelopen kwartaal 6,3 miljard euro, een stijging van 56 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarvan ging flink wat geld in research & development zitten: over het hele jaar genomen ging daar 3,92 miljard euro in zitten. Waarschijnlijk zal er in het derde kwartaal dan ook meer dan 1,2 miljard euro naar R&D gegaan zijn.

Bijna al het geld dat Facebook verdient met advertenties wordt nu gegenereerd uit mobiele bezoeken. Daarbij gaat het om 84 procent van de totale advertentie-inkomsten. Vreemd is dat gezien de aantallen mobiele bezoekers natuurlijk niet. Facebook is net als Google wel enorm afhankelijk van advertenties om winst te maken.

Vermoedelijk zijn om die reden de aandelen van Facebook met 7 procent in waarde gedaald. Het bedrijf waarschuwt er namelijk voor dat de groei in advertentie-inkomsten zal gaan afzwakken: het kan op een gegeven moment niet nog meer advertenties plaatsen in de nieuwsfeed van gebruikers. Daarom zullen, ondanks die gestegen omzet en winst, investeerders minder vertrouwen hebben in Facebook.