2min

Facebook heeft een nieuwe manier van adverteren geïntroduceerd op zijn platform. Het bedrijf van Mark Zuckerberg laat bedrijven al enige tijd advertenties plaatsen in de tijdlijn van gebruikers, maar nu worden deze gecombineerd met Facebook Messenger. Als de gebruiker op de advertentie klikt kan hij of zij direct communiceren met het bedrijf. 

Dit meldt CNBC op basis van berichten binnen Facebook. Bedrijven kunnen straks advertenties plaatsen in de tijdlijn van gebruikers, dat is niet nieuw, maar ze kunnen ervoor kiezen om een advertentie te laten leiden naar Facebook Messenger, waar direct een conversatie kan worden gestart met het bedrijf achter de advertentie. Deze communicatie kan door een persoon worden gedaan maar ook door de chatbots waar Facebook fors op inzet.

De koppeling van Facebook en Messenger is een slimme zet van het bedrijf. Waar Facebook zelf 1,76 miljard gebruikers heeft, zijn dat er bij Messenger 1 miljard. Niet alleen kan dat nu nog meer gebruikers krijgen, ook is het voor bedrijven nog eenvoudiger om direct bepaalde consumenten aan te spreken en verkopen te realiseren.

Je zou bijvoorbeeld een hotel, vliegticket of musical eenvoudig kunnen boeken via een advertentie en een chatbot.

“Voor bedrijven is het een geweldige kans om nog veel preciezer mensen te bereiken,” vertelt David Marcus, vicevoorzitter van messenger products bij Facebook tegenover CNBC. “Het is een grote ontwikkeling, die het mogelijk maakt voor ontwikkelaars om te komen met nieuwe functies die nog niet eerder gebouwd zijn.”

De functie is verder een logische uitbreiding van Messenger. In april bracht Facebook bots naar de app. Messenger kan dankzij die bots automatisch berichten van consumenten verwerken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een pizza te bestellen via Facebook.

Daarnaast is het een slimme extra manier van adverteren. Eerder deze maand onthulde Facebook zijn kwartaalcijfers. Ondanks dat het erg positieve cijfers waren, benadrukte Facebook toen dat het in de toekomst minder groei zal zien bij zijn advertentiecijfers. Dat komt omdat het aantal advertenties op de Newsfeed bijna zijn maximum bereikt heeft. Maar met de introductie van advertenties in Messenger, stelt Facebook dat moment van stagnatie even uit.