2min

Facebook en Google willen websites die nepnieuws in de ban doen, om te beginnen worden de websites geblokkeerd voor de advertentieplatformen van de bedrijven. In de Verenigde Staten is er veel kritiek op Facebook en Google, omdat dat nepnieuws mogelijk de loop van de verkiezingen heeft bepaald.

Niet iedereen is even blij dat Donald Trump de nieuwe President van de Verenigde Staten gaat worden, andersom was dat mogelijk ook het geval geweest, maar er wordt in elk geval gezocht naar redenen om ergens de schuld neer te leggen. Facebook en Google gaan daarbij in elk geval niet vrijuit, in de Verenigde Staten is er kritiek op het feit dat beide bedrijven hebben meegeholpen aan het verspreiden van nepnieuws.

Nieuws dat simpelweg door een redactie uit hun duim is gezogen. In Nederland kennen we dat fenomeen niet zo, behalve bij de Speld, maar daar ligt het meestal enorm voor de hand. In de Verenigde Staten zijn er redacties die echt nieuws bedenken om lezers te scoren, ook al is het niet waar, of om mensen in een bepaalde richting te bewegen, bijvoorbeeld als de redactie een politieke voorkeur heeft.

Veel Amerikanen zijn van mening dat het een taak is van Facebook en Google om te controleren of het nieuws wel echt is, voordat het in de nieuwsfeed van gebruikers verschijnt of bovenaan in de zoekresultaten. Hoewel de bedrijven daar weinig aan kunnen doen, want elk nieuwsfeit controleren is onbegonnen werk, hebben ze wel besloten om websites die nepnieuws verspreiden in de ban te doen op hun advertentieplatformen.

Hoe Facebook en Google gaan bepalen of een website nepnieuws verspreidt is nog onduidelijk. Daar wordt waarschijnlijk op dit moment nog onderzoek naar gedaan.