AWS zet in op Business Intelligence-markt met Amazon QuickSight

Abonneer je gratis op Techzine!

Amazon Web Services gaat ook inzetten op de markt voor Business Intelligence (BI) met zijn data analyse tool Amazon QuickSight. Hiermee kunnen alle werknemers van een bedrijf eenvoudig informatie uit een grote set gegevens filteren en visueel maken met grafieken en tabellen. De gebruiker heeft geen technische kennis nodig om hier gebruik van te maken.

Amazon Web Services (AWS) gaat met zijn nieuwe QuickSight de concurrentie aan met PowerBI van Microsoft, dat in principe hetzelfde doel heeft. Grote hoeveelheden data visueel inzichtelijk maken op eenvoudige manier door gebruikers zonder enige technische kennis.

Amazon biedt ondersteuning voor diverse bronnen waar de informatie uit vandaan kan worden gehaald. Natuurlijk uit eigen diensten zoals AWS Redshift, Amazon Relational Database Service en Amazon Simple Storage Service, maar ook uit bronnen van derde partijen, zoals bijvoorbeeld Microsoft Excel en Salesforce.com.

QuickSight zal veel van de data in zijn cache opslaan zodat queries razendsnel kunnen worden opgepakt en verwerkt. Hiervoor gebruikt het Spice wat staat voor “Superfast Parallel In-Memory Calculation Engine”.

Amazon QuickSight is inmiddels al door meer dan 1500 AWS-klanten getest, uiteenlopend van enterprises tot startups. Het gebruik van Amazon QuickSight kost 9 dollar per gebruiker per maand en dan is er 10GB aan ruimte beschikbaar in de SPICE-cache. De dienst wordt aangeboden vanuit de regio’s: US East (N. Virginia), US West (Oregon) en de EU (Ierland).

Er is ook een enterprise-versie van QuickSight, deze biedt hetzelfde als de standaard-versie, maar er is ook ondersteuning voor Active Directory integratie en encryptie.

Amazon maakt verder bekend dat het de prijs van een aantal instances gaat verlagen, hierdoor wordt het weer goedkoper om virtual machines bij Amazon onder te brengen. De C4-instance voor hoge prestaties wordt goedkoper, evenals de M4 (standaard gebruik) en de T2.