1 min

Tags in dit artikel

,

Onder de Nederlandse internetgebruikers is het web goed voor ruim een kwart van de totale tijd die aan mediaconsumptie wordt besteed. Waar de Nederlandse internetter in 2000 gemiddeld zo’n zes uur per maand online doorbracht, is dit inmiddels gestegen naar 5,5 uur per week. Nog altijd voeren mannelijke internetters de boventoon: zij surfen wekelijks gemiddeld 1,5 uur meer dan vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek dat het bedrijf WebAds gedurende de vijf maanden heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau MetrixLab. Voor dit onderzoek zijn ruim 10.000 bezoekers ondervraagd op 36 verschillende websites.

Het aandeel van internet in de totale mediaconsumptie ligt op 24 procent. Dat wil zeggen dat de tijd die men op Internet doorbrengt bijna een kwart is van de totale tijd die men besteedt aan het consumeren van media (radio, televisie en print). Onder de 16 jaar ligt het aandeel zelfs op 27 procent. Adverteerders lijken zich daarvan, bij de verdeling van hun mediabudgetten, in de ogen van online advertentiebureau WebAds nog niet erg bewust. Een belangrijke toegevoegde waarde van adverteren op internet ligt volgens het bedrijf in het extra bereik dat wordt verkregen. Ruim 16 procent van de bezoeken vindt plaats op het werk. Op een tijdstip dat veelal geen andere media worden geconsumeerd.