2min

Tags in dit artikel

, , ,

Het vorige maand opgerichte Platform Filmdiefstal.nl start morgen in de bioscopen onder de slogan: ‘Piraterij is een Misdrijf’ een intensieve consumentencampagne tegen handel in illegale DVD’s en de verspreiding van films op Internet en daarbuiten. Filmdiefstal.nl is direct verbonden aan de Stichting BREIN, de opsporingsinstantie in Nederland die eigendomsfraude bestrijdt. Het nieuwe platform is een niet eerder tot stand gebrachte samenwerking tussen brancheorganisaties uit de film/DVD-industrie, de bioscopen en de DVD retail- en verhuurketens. Men richt zich rechtstreeks tot de consument met de indringende boodschap dat diefstal een misdrijf is.

Het Platform Filmdiefstal.nl en de campagne werden gisteren wereldkundig gemaakt in Pathé Bioscoop Buitenhof in Den Haag. Na afloop van de bijeenkomst vond hier voor de deur een officiële vernietiging van DVD’s plaats door vertegenwoordigers van de betrokken organisaties. Vervolgens werd op Het Binnenhof het ‘Tweede Dinsdag van September koffertje’ met onder meer legale DVD’s en campagne posters overhandigd aan het CDA-kamerlid voor Justitie mr. drs. Nicolien van Vroonhoven-Kok. Hiermee symboliseerde het Platform het verlies aan belastinggeld (o.a. BTW) als gevolg van piraterij. Met de actie wil men tevens de overheid stimuleren meer aandacht te besteden aan de bestrijding van deze vorm van criminaliteit.

Het doel van de campagne is de consument ervan te doordringen dat er een norm is gesteld: ‘Je steelt geen films, want stelen is een misdrijf.‘ Op termijn streeft het Platform Filmdiefstal.nl met haar acties een gedragsverandering bij de consument na. Een belangrijk tweede onderdeel van de campagne is voorlichting aan het personeel uit de genoemde branches, aangezien piraterij een negatieve invloed heeft op de werkgelegenheid. Eenmaal goed geïnformeerd, dient iedereen die werkzaam is in de entertainment bedrijfstak een ambassadeursfunctie te vervullen. Soortgelijke campagnes zijn van start gegaan in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland.

Het verlies door filmdiefstal bedroeg in 2003 wereldwijd 3,5 miljard euro (exclusief Internetaanbod). In Nederland werden dat jaar naar schatting 6 miljoen illegale DVD’s verhandeld tegen een straatwaarde van 40 miljoen euro. Een stijging van ruim 30% t.o.v. 2002. Naar verwachting zet de stijging zich in 2004 voort.

Filmdiefstal kan, door de financiële schade op termijn verlies van werkgelegenheid tot gevolg hebben, maar ook minder belastingopbrengst, minder investeringen in nieuwe filmproducties, sluiting van bioscopen, entertainmentwinkels en videotheken. De campagne is het startsein voor een reeks permanente acties tegen filmdiefstal. Vanaf 16 september a.s. zal in nagenoeg alle bioscopen voorafgaand aan de hoofdfilm de commercial ‘Piraterij is een Misdrijf’ worden getoond. Daarnaast wordt de trailer – waarvan twee versies bestaan – vanaf begin november op nieuw uit te brengen DVD’s gezet. Andere campagneonderdelen zijn free publicity, een speciale filmdiefstal.nl website en de verspreiding van een speciale ansichtkaart met het campagnebeeld en een prijsvraag waarmee legale DVD’s zijn te winnen.