Spam, iedereen kent het wel; mailboxen vol, dag in, dag uit. Voorlopig komt hier geen eind aan gezien het feit dat er nog steeds geen goede wetten zijn tegen het versturen van een groot aantal mailtjes.

Niet alleen Spam zelf ontwikkelt zich – Spam is inmiddels bijna 10 tot 11 jaar oud -, maar ook de anti-spam maatrefelen gaan hard vooruit. Eerder deze week kocht Microsoft het anti spyware bedrijf Giant op. Nederland heeft echter eerder bewezen niet al te snel te zijn in het maken van wetten tegen spam.

Inmiddels is bekend dat van alle mailtjes in de Verenigde Staten ruim 38% spam is, tegen 24% in 2002. Wel is men inmiddels op de hoogte dat lang niet alle mailtjes meer betrouwbaar zijn en de meeste personen gooien tegenwoordig dan ook de mailtjes zonder te openen weg.

Acties tegen spam zijn al veel langer bezig. Eerder dit jaar stelde Lycos een screensaver beschikbaar die enkele sites bestookte met bergen dataverkeer. Deze actie is echter stilgelegd vanwege de massale belangstelling.

De Verenigde Staten zijn de grootste bron van spam, meer dan 55% van alle spam komt daar vandaan, tegen 1,2% vanuit Nederland.
Omdat de mailtjes vanaf een willekeurige locatie kunnen worden verzonden is het moeilijk te achterhalen wie de mail heeft verstuurd of wanneer de desbetreffende persoon dit gedaan heeft. Microsoft probeerde eerder al een Caller ID te introduceren om spam tegen te gaan. Dit is tot nog toe echter niet gebeurd, omdat verschillende open source bedrijven bezwaar hadden aangetekend vanwege het feit dat de patenten in handen zijn van Microsoft.

We bedanken Thiaz voor het insturen van dit bericht!