2min

Tags in dit artikel

, , ,

Cingular Wireless (CW) denkt een manier te hebben gevonden om nieuwe singles van top bands en artiesten al te promoten voordat de single zelf is uitgebracht. Het medium dat het bedrijf daar voor wil gebruiken is echter niet nieuw. CW wil namelijk voorafgaand aan de release van de singles, het nummer als ringtone aan gaan bieden.

Het eerste nummer dat CW zal uitbrengen als ringtone is de nieuwe single van de Britse band Coldplay. Coldplay staat onder contract bij EMI, maar CW zal naar eigen zeggen met meer platenmaatschappijen gaan samenwerken.
"We zijn altijd op zoek naar nieuwe en innovatieve manieren om de muziek bij de fans te brengen. Het programma van CW is een goede manier om de fans en de band dichter bij elkaar te brengen", aldus directeur Andrew Slater van platenlabel Capitol Records.

De markt van de ringtones is momenteel een groeiende markt, zeker nu een groot deel van de telefoons met mp3 en andere muziekbestanden om kan gaan.
Muzieklabels zien de laatste tijd een terugval in de verkoop van CD’s en singles. Het gat dat daardoor ontstaan is, is slechts gedeeltelijk opgevuld door online-muziekdiensten als Apple’s iTunes. Ringtones kunnen volgens platenlabels de rest van dat gat opvullen.

Het idee voor de ringtone promotie is overigens afkomstig van de manager van Coldplay. Die zocht een originele manier om een nummer te promoten en bedacht het ringtone programma.
De ringtone van Coldplay’s single "Speed of Sound" is voor CW leden beschikbaar op de website van CW. De single verschijnt pas vanaf 18 april op de radio en het album wordt in juni verwacht.