2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Intel heeft gisteren de cijfers over het vierde kwartaal van 2005 bekendgemaakt en zowel voor het bedrijf zelf als voor analisten vielen de resultaten tegen. Diezelfde analisten maken zich nu zorgen over de gezondheid van de PC industrie en welke effecten dat heeft voor het komende jaar.

Intel wijtte de slechte kwartaalcijfers zelf aan een afname in de vraag naar desktop PC’s. Volgens het bedrijf was de omzet in het laatste kwartaal 10,2 miljard met een winst van 40 cent per aandeel. Het bedrijf schatte dit in december zelf nog op 10,5 miljard en een winst van 43 cent per aandeel.

Analisten vragen zich nu af of de tegenvallende resultaten bij Intel ook representatief zijn voor de hele PC markt. AMD maakt vandaag haar cijfers bekend en onderzoeksbureau’s IDC en Gartner zullen hun vierde kwartaalcijfers over de wereldwijde PC markt ook deze week bekendmaken.
"De grootste verrassing is niet zozeer dat de markt een afname in de vraag ziet, maar dat Intel niet in staat is om dit te meten", aldus analist Cody Acree.

De PC markt schakelt momenteel zeer snel over op notebooks en dat gaat ten koste van desktops en deze overschakeling gaat steeds sneller. De verkoop van desktopchips viel dus tegen, maar het lukte Intel ook niet om in het vierde kwartaal genoeg chipsets te creëeren voor haar desktop processors.
Daardoor kon AMD in het vierde kwartaal marktaandeel van Intel afsnoepen. Intel schatte zelf dat het op het gebied van low-end desktops 0,1 procent marktaandeel aan AMD verloren is.

De gemiddele prijs voor een desktop PC lag tijdens de feestdagen vorig jaar rond de 700 dollar en dat is in lijn met de meest recente trends. Die prijs is volgens analisten te wijten aan hetzelfde probleem dat Dell in haar tweede en derde kwartaal had, namelijk dat het niet lukte om consumenten ervan te overtuigen om duurdere systemen aan te schaffen. Om de consument toch over de streep te trekken zouden bedrijven daarom de prijzen van desktops verlagen.

Alhoewel analisten zich dus zorgen maken over de gezondheid van de markt, willen veel analisten eerst nog andere cijfers afwachten. Intel’s cijfers zijn jarenlang maatgevend geweest voor de PC markt, maar het bedrijf zit momenteel middenin een periode waarin het haar imago wil veranderen en zich met nieuwe producnten meer wil richten op consumenten PC’s. Analisten hebben echter wel vertrouwen in het feit dat Intel het komend jaar succes zal gaan hebben met de nieuwe producten en het gat met AMD op het gebied van performance weer kunnen dichten.