1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Ronduit 60 procent van internetgebruikers heeft nog nooit gehoord van iDEAL, het gezamenlijke digitale betalingsysteem van een aantal banken. Ook het aantal consumenten dat geen benul heeft hoe de betalingsmethode werkt is hoog, namelijk 25 procent. Dit blijkt uit een onderzoek van Kortingswinkel.nl, gehouden onder 512 internetgebruikers. Tevens bleek dat slechts 15 procent wel van iDEAL afwist en de werking ervan kende.

"De banken die het nieuwe betalingssysteem gezamenlijk hebben geïntroduceerd blijven achter bij de promotie ervan.", aldus Directeur Edzard Gelderman van Kortingswinkel.nl.

Betalen met iDEAL gaat vanuit een webwinkel. Om internetaankopen te financiëren klikt men op het iDEAL icoon en selectereert men vervolgens de eigen bank uit een menu. Het afrekenen is daarna kinderspel, er verschijnt een popup waarmee men kan afrekenen bij de desbetreffende bank.

De betalingsmethode werd begin oktober vorig jaar gelanceerd, iDEAL staat voor ”i deal” (ik handel). Banken die iDEAL ondersteunen zijn Rabobank, ABN AMRO, ING Bank en de Postbank. SNS en Fortis houden het binnenkort echter voor gezien.