1 min

Tags in dit artikel

, ,

Creative heeft in het derde kwartaal van dit jaar een fiscaal verlies geleden van 114,3 miljoen dollar. Creative waarschuwde al voor een verlies in april, dus het komt echter niet als verassing.

In april werd er echter een verlies van tussen de 65 en 75 miljoen dollar verwacht. Deze is ondertussen flink opgelopen. Dit komt meer omdat Creative 3DLabs (dochteronderneming) herorganiseerd heeft. Dit heeft Creative 41,6 miljoen dollar gekost.

Buiten de reorganisatie van 3DLabs speelt de markt van MP3-spelers een grote rol in het verlies. Creative heeft een sterke concurrentie met andere fabrikanten van MP3-spelers die hun product goedkoper aanbieden. Hierdoor moest Creative de prijzen van haar spelers verlagen, ondanks dat Creative meer had betaald voor de flashgeheugens. Creative had namelijk nog heel wat spelers op voorraad liggen die een tijd geleden gefabriceerd zijn. Omdat flashgeheugen steeds goedkoper wordt, moeten de spelers die eerst gemaakt zijn nu voor kostprijs de deur uit.

Het derde (fiscale) kwartaal van dit jaar werd er een omzet van 225,7 miljoen dollar behaald. Dit is nog altijd 113,1 miljoen dollar minder dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar