2min

Nederlanders gooien elk jaar voor miljarden euro’s aan voedsel in de afvalbak gegooid en dat is volgens het bedrijfsleven en de overheid een slechte zaak. Een nieuw project genaamd ‘Fresh on Demand’ moet daar verandering in brengen.

Momenteel is het zo dat Nederlandse huishoudens ongeveer 110 tot 165 kilo voedsel per jaar weggooien. Dat houdt in dat Nederlanders gezamenlijk 1,9 tot 2,8 miljard euro in de afvalbak gooien. De voedingsindustrie, winkels en de horeca doen daar nog een schepje bovenop, door twee miljard euro aan voedsel per jaar weg te gooien.

Volgens de Universiteit van Wageningen, die dit alles heeft onderzocht, is de toename van weggegooid voedsel te wijten aan het feit dat mensen vaker voor vers voedsel kiezen in plaats van voedsel in blik, diepvriesproducten, of droge kruidenierswaren. Het terugdringen van deze verspilling is niet onmogelijk en daarom heeft de Universiteit samen met IBM een consortium opgericht dat met ICT en logistieke oplossingen de verspilling terug wil dringen.

Volgens Ruud Bos van IBM ziet de industrie het belang van het project in en daarom zitten er veel concurrenten in het consortium. Zo hebben diverse supermarktketens, Unilever, Horeca Nederland, Cateraars en The Greenery zich aangesloten bij het consortium. Doel van het consortium is om producten die kwaliteit verliezen of de uiterste verkoopdatum bereiken zoveel mogelijk te beperken. Meteo consult is ook deelnemer, zodat er rekening gehouden kan worden met weersinvloeden en de invloed van het weer op de consumptie van de consument.

Uiteraard is het belangrijk om de aankoopimpulsen van de consument daarvoor te onderzoeken en naar het productieproces te kijken. Ook moeten er verbeteringen plaatsvinden op logistiek gebied. CIT oplossingen zullen een belangrijke rol gaan vervullen in de hele keten. Zo zullen er tests gaan plaatsvinden met elektronische winkelschappen. Als er een overschot van een bepaald product dreigt, dan kunnen de schappen van deze producten snel een lagere prijs weergeven. Het hoofdkantoor hoeft dat maar één keer in te stellen, waarna de wijziging in alle filialen zichtbaar is. Ook zullen er in winkels meer televisieschermen geplaatst worden, waarop artikelen aangeprezen gaan worden