6min

Tags in dit artikel

, ,

Aero (Authentic, Energetic, Reflective and Open) is de nieuwe interface van Windows Vista. Voordat ik hierover ga vertellen wil ik eerst een mythe uit de wereld helpen: Aero is meer dan een skin. Met Aero bedoelt men de gehele Windows Vista User Interface, te verstaan; radio buttons, muisaanwijzers, configuratieschermen, pictogrammen, wizards, lettertypes, de toon tegen de gebruiker en usernotificaties.

Segoe UI: een nieuw lettertype

In Windows Vista is een heel nieuw lettertype geïntroduceerd, genaamd Segoe UI. Dit lettertype zit in alle standaard Aero user interfaces en is, om de leesbaarheid te verbeteren, vergroot van 8 punten naar 9.

Wizards

Al sinds Windows 98 werken we met ‘Wizards 97’, met de komst van Windows Vista worden deze wizards vervangen door Aero Wizards. Ook hier zitten verschillende grafische verbeteringen in, maar ook op andere punten zijn ze verbeterd. Meer daarover kun je lezen in het special onderdeel Gebruiksgemak & Toegankelijkheid.

De nieuwe toon tegen de gebruiker

Microsoft heeft van duizenden gebruikers feedback ingewonnen en heeft geconcludeerd dat de notificaties in vorige versies van Windows te onduidelijk waren. Daarom is de toon veranderd in Windows Vista. Er zal meer gebruik worden gemaakt van de eerste persoon en de lijdende vorm zodat gebruikers ook snappen wat ze moeten doen.

Geluiden

Microsoft heeft Vista op 45 plaatsen voorzien van nieuwe geluiden, waaronder een nieuw opstartgeluid. Het bedrijf werkte daarvoor samen met muzikant Robert Fripp. Volgens Microsoft passen de geluiden uit XP niet meer bij de nieuwe look van Vista en daarom zijn de nieuwe geluiden in Vista zachter van toon en minder opvallend. Ook de opstarttune is zoals gezegd onder handen genomen, deze duurt nu vier seconden, bestaat uit twee parallelle melodieën en heeft één akkoord voor elke kleur van de Windowsvlag.

Aero Glass

De vensters in Windows Vista zijn doorzichtig geworden, er zijn nu mooie effecten van alles wat er onder het venster zit, het heeft diepte gekregen en volgens Microsoft moeten het ramen voorstellen. Het gebeurt allemaal realtime en daardoor kan het niet vergeleken worden met een skin, aangezien het een eigen engine betreft die draait op een videokaart.

Het Sidebar Gadgets venster mét Aero ingeschakeld

Minimaliseren

In Aero Glass zitten ook een aantal andere verbeteringen. Hiermee bedoel ik onder andere de animaties. Deze vergroten de gebruiksvriendelijkheid. Wanneer er een venster wordt geminimaliseerd, geeft Aero Glass een fade-out weer zodat het duidelijker is waar het venster gebleven is en waar hij teruggevonden kan worden.

Thumbnail Preview

Een andere functie die hier bijhoort is de thumbnail preview. Wanneer je – met Aero aan – in de taakbalk over een programma gaat zal een preview van het venster opduiken. Deze laat zien wat er op dat moment in het venster gebeurt.

Muiscursors

Eindelijk hebben ook de muiscursors een extreme makeover gehad. De lelijke muiscursors in Windows XP, die stammen uit Windows 95, zijn nu vervangen door een mooiere cursors. Ze zijn beschikbaar in drie verschillende groottes en leken opmerkelijk genoeg op de muiscursors in Ubuntu Linux. Natuurlijk kan men terugschakelen naar de oudere muiscursors.

Pictogrammen

Verder zijn ook alle pictogrammen in Windows Vista zijn verbeterd. Ze zijn allemaal doorzichtig met een zeer hoge resolutie van maarliefst 256 x 256. Ter vergelijking, iconen in Windows XP hebben een maximale resolutie van 64 x 64. De uiteindelijke Vista pictogrammen komen pas in de final 6000 build, hieronder zie je ze.

Wallpapers

In Windows Vista zitten nieuwe, heel erg mooie (wat is er niet mooi?) wallpapers. Deze zijn niet meer van lage kwaliteit zoals bij Windows XP het geval is, hier hebben ze een maximale resolutie van 800×600. Er zitten onder andere prachtige licht aurora’s, schilderijen, natuurafbeeldingen en foto’s in.

Microsoft heeft verteld dat ze met de nieuwe wallpapers een betere band wil leggen tussen de gebruiker en computer. Het moet leuk worden om de Windows Vista te configureren. Natuurlijk is het niet zo belangrijk, de wallpapers, maar het zorgt ervoor dat iedereen meteen van zijn Vista geniet.

Flip 3D

Een andere, coole feature die onderdeel is van Aero is het Flippen in 3D. Het is een vervanger voor Alt + Tab functie die we in Windows XP kennen, dit is een handige schakelaar tussen programma’s. Deze functie zit nog steeds in Windows Vista, onder de naam Flip maar is nu uitgebreid met een extraatje, te weten Flip 3D. Als je in Windows Vista op de Windows knop + Tab drukt zullen alle open venster zich mooi achter elkaar ordenen in 3D, waar met de muis doorheen gescrolt kan worden. Het enige wat hier opviel was dat de randen van de vensters nogal kartelig waren.

Geheugenverbruik

Nu we wat meer weten over Aero vraag je je waarschijnlijk af hoe het allemaal zit met de performance. Het zit zo; voor de high-end computers zal het absoluut geen probleem zijn om Windows Vista met Aero en alle eyecandy die daar bij hoort in te schakelen, gebruikers zullen weinig merken van het extra verbruik en er zal slechts een klein verschil merkbaar zijn qua geheugengebruik, echter is dit zo klein dat er geen snelheid mee wordt behaald. Voor de middenklasse zal het ook geen probleem worden. Het sleutelwoord is Ram, wat tegenwoordig erg goedkoop is. Met 1GB geheugen en een gewone videokaart kan iedereen aan de slag met Aero, desalniettemin is 2GB aan te raden. Daarnaast is het is twee seconden werk om te schakelen van Aero naar Classic. Meer over de performance in Vista lees je later deze week in de Vista Special.

Windows SideShow

Met Windows SideShow wordt het mogelijk om op een extern apparaat handige informatie van de PC te weergeven. Denk bijvoorbeeld aan Pocket PC’s, PDA’s maar ook laptops, pc’s en servers met een externe of interne auxiliry display. Het klinkt misschien wat vaag, daarom hier een voorbeeld. Een Pocket PC waarmee je je powerpoint presentatie of muziek op afstand kunt bedienen, je net opgezochte route snel kunt bekijken of waarmee je snel kunt checken op e-mail. Dankzij auxiliry displays kan men op bijvoorbeeld laptops, of mobiele telefoons snel informatie bekijken zonder dat de laptop ook maar aan hoeft te staan.

Deze apparaten moeten daarvoor compatible zijn met Windows SideShow en er moeten voldoende gadgets voor worden gemaakt. Zowel de Gadgets als compatibiliteit zullen snel komen wanneer Windows Vista op de markt is is. Windows SideShow zal goed gaan samenwerken met de Sidebar, daardoor kunnen Sidebar gadgets makkelijk naar externe apparaten worden geëxporteerd.


Een auxiliry display op een laptop met Windows Vista.

DirectX 10

DirectX 10 moet uitkomen aan het begin van 2007, samen met de release en als onderdeel van Windows Vista. Deze versie van DirectX is compleet herschreven met nieuwe API’s waardoor versie 10 tot acht keer sneller moet zijn dan zijn voorganger en meer mogelijk moet maken. De grootste veranderingen zitten in Direct3D, eerder Windows Graphics Foundation 2.0 genoemd.

In DirectX10 is de driver opgesplitst in twee onderdelen; de user mode driver en de kernel mode driver. Doordat ze gescheiden zijn hebben ze geen effect op elkaar, de user mode kernel bevat Direct3D, OpenGL, and DirectX video playback. Zo worden stabielere drivers gecreëerd. Stel je bent aan het gamen met DirectX 9.0c en er treed een crash op, dan is het mogelijk dat niet alleen de game, maar heel Windows crasht. Door de drivers te scheiden hoopt Microsoft dat dit niet meer voor zal komen. Het grafische verschil tussen DirectX 9 en DirectX 10 is met een tweetal afbeeldingen goed weer te geven.


Hierboven zie je Flight Simulator X gerenderd met DirectX 9.0c


En hierboven een render van dezelfde scene in Windows Vista met DirectX 10

Hierin zijn de veranderingen overduidelijk. Op het eerste gezicht zie je dat het water echter lijkt door het schuim en de golven, dit kan dankzij nieuwe volumetric effects. Ditzelfde effect laat de wolken in de onderste afbeelding dikker lijken. Ook de rand van de oever bij de bossen is gedetailleerder en duidelijker. Het laatste wat opvalt is dat de bergen in DirectX 10 een betere weerspiegeling hebben in het water dan DirectX 9, waar het eerder op een plastic berg lijkt.

DirectX 10 gaat er voor zorgen dat we meer realistische karakters krijgen met scherpere schaduwen, uitgebreidere en complexere omgevingen, realistischere motion blurring, volumetric effects die er voor zorgt dat er dikkere en realistischere rook en wolken zijn en DirectX 10 zorgt voor stabielere games. Voor zowel de ontwikkelaars als gamers wordt DirectX 10 een vooruitgang.

Kijk voor een compleet overzicht van alle Vista artikelen in de changelog!