2min

Tags in dit artikel

, ,

De komst van Vista heeft zoals verwacht positief uitgepakt voor computerbouwers. In de eerste week dat de eerste systemen met Microsofts nieuwe besturingssysteem op de markt kwamen, stegen de verkopen flink.

Volgens cijfers van Current Analysis werden er in de week die eindigde op 3 februari 173 procent meer PC’s verkocht dan in de week daarvoor. Ten opzichte van dezelfde week vorig jaar was er een stijging te zien van 67 procent. Overigens compenseren deze verkopen de slechte eerste vijf weken van dit jaar, waarin niet veel computers verkocht werden, omdat veel mensen wilden wachten op de komst van Vista.

Uit de cijfers van Current Analysis blijkt verder dat consumenten Vista Home Premium verkiezen boven de mindere Vista Home Basic versie. In Amerika was 70 procent van de verkochte Vista versies een Home Premium editie, 22 procent een Home Basic versie. Dit ondanks het aanzienlijke prijsverschil tussen PC’s met een Home Premium en PC’s met een Home Basic installatie. Vista Home Premium laptops gingen over de toonbank tegen een gemiddelde prijs van 863 dollar, een laptop met Vista Home Basic kostte gemiddeld 616 dollar. In totaal koos 76 procent van de laptopkopers een model met Vista Home Premium.

Maar volgens Roger Kay, analist bij Endpoint Technologies, is Vista echter niet de enige reden dat mensen een nieuwe PC kopen. Volgens hem kunnen nieuwe PC’s beter overweg met digitale media en zijn ze voorzien van draadloze mogelijkheden, wat voor consumenten een extra reden is om een nieuwe PC aan te schaffen.