2min

Tags in dit artikel

, , ,

De negentienjarige Amerikaan Cody Brocious claimt dat hij DirectX 10 middels reverse engineering heeft weten los te weken van Windows Vista en het nu ook beschikbaar kan maken voor andere besturingssystemen en videokaarten die tot nog toe maximaal DirectX 9 ondersteunden.

Microsoft heeft altijd laten weten dat DirectX 10 integraal onderdeel uitmaakt van Windows Vista en dat het niet geïmplementeerd kan worden op andere besturingssystemen. Maar als het aan Cody Brocious uit San Diego ligt dan komt daar verandering in. Onder zijn Alky Project heeft hij reverse engineering toegepast op de Geometry Shader code van DirectX 10. Daarna heeft hij een soort van mantel ontwikkeld voor Windows executables, waardoor het mogelijk wordt om Windows games te draaien op Macs met een x86 processor en Linuxsystemen. Een goede DirectX 9 kaart zou ook gewoon de DirectX 10 effecten kunnen tonen, dankzij deze mantel. Het Alky Project maakt op zijn beurt weer deel uit van het Sapling Program, dat als doel heeft om populaire spellen beschikbaar te maken onder Mac OS X en Linux.

Cody die zijn project uitvoert onder de hoede van het bedrijf Falling Leaf Systems, heeft een eerste preview ter beschikking gesteld, waarmee het mogelijk is om een aantal voorbeelden van de DirectX Software Development Kit (SDK) te draaien op Windows XP. Volgens Brocious toont de preview nog niet de volledige mogelijkheden, maar de komende maanden moet het echte bewijs worden geleverd met werkende demo’s van spellen en later volledig functionerende spellen. De uitvoering van de preview vergt enige kennis van computersystemen en is te downloaden vanaf de weblog van Cody Brocious.