2min

Tags in dit artikel

, , ,

De winst die AMD vorig jaar wist te pakken op Intel is in het eerste kwartaal van 2007 alweer tenietgedaan door Intel, dat volgens onderzoeksbureau Mercury Research momenteel een marktaandeel van 80,5 procent heeft op de markt voor PC processors.

Afgelopen jaar zag AMD haar marktaandeel in het derde kwartaal stijgen naar 23,3 procent. Voor wat betreft de markt voor desktoprocessors had het bedrijf aan aandeel van 26,5 procent, en voor de notebook- en serverprocessors een aandeel van respectievelijk 18,3 en 24,4 procent. In het vierde kwartaal steeg het algemene marktaandeel verder naar 25,3 procent. Maar van die mooie groeicijfers volgens Mercury Research na het eerste kwartaal van 2007 weinig meer over.

Intel pakte in het eerste kwartaal 80,5 procent van de totale markt voor PC processors, ruim zes procent meer dan het aandeel van 74,4 procent dat de chipgigant aan het begin van het jaar had. Op de desktopmarkt noteerde het bedrijf een groei van acht procent, op de notebookmarkt een groei van vier procent en op het gebied van servers steeg het marktaandeel van Intel met zeven procent. Daardoor is het marktaandeel van AMD weer onder de twintig procent uitgekomen.

Volgens Mercury Research zijn de cijfers het gevolg van Intels superieure producten en aggressieve beprijzing van deze producten. Tegelijkertijd heeft AMD volgens het bureau een aantal cruciale fouten gemaakt die Intel in de kaart hebben gespeeld. Zo leverde AMD veel te veel processors aan OEM fabrikanten, juist op het moment dat ze niet konden voldoen aan de totale vraag. Daarnaast uitten fabrikanten die gebruikmaken van het normale distributiekanaal eind vorig jaar hun ongenoegen over het feit dat AMD zoveel processors verscheepte naar OEM fabrikanten, waaronder Dell. AMD ontkende later dat het Dell een voorkeursbehandeling zou geven, maar kon niet voorkomen dat het distributiekanaal behoorlijk droog kwam te staan.

Tegelijkertijd moest AMD de concurrentie aan met Intels sterke Core 2-lijn en zag het met leden ogen aan hoe Intel steeds de prijzen weer verlaagde. Het bedrijf volgde deze trend met eigen prijsverlagingen, maar doordat AMD minder processors verkocht pakte dat voor het bedrijf niet goed uit. Over het eerste kwartaal van 2007 moest het bedrijf dan ook een verlies presenteren van 611 miljoen dollar. Het bedrijf zal dan ook de komende tijd gaan reorganiseren in een poging om de draad weer op te pakken en de strijd aan te gaan met Intel. Mercury Research verwacht in ieder geval dat AMD dit het komende kwartaal nog niet zal kunnen doen en verwacht dat Intel de komende tijd nog verder zal uitlopen op AMD.