1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Op een bijeenkomst van reclamebedrijven heeft Steve Ballmer, CEO bij Microsoft, bekend gemaakt dat een kwart van de omzet van Microsoft binnen enkele jaren moet komen uit reclame. Het zou gaan om een bedrag van 12,5 miljard dollar.

Het lijkt erop dat Microsoft met deze actie Google wil volgen. Een groot deel van de omzet van Google wordt gewonnen uit reclame. Het is dan ook niet toevallig dat Microsoft steeds meer advertentiebedrijven overneemt, een voorbeeld is de overname van advertentiebedrijf aQuantive.

Microsoft wil vaker reclame gaan tonen bij het gebruik van digitale media door gebruikers. Het is namelijk gebleken dat gebruikers liever reclame zien, dan dat ze voor een bepaald content moeten betalen. Een voorbeeld hiervan is de New York Times en de Financial Times, deze zijn sinds kort online gratis te lezen in plaats van tegen betaling. Als compensatie wordt er reclame getoond.

Het is dan ook goed mogelijk dat in de toekomst software van Microsoft gratis verkrijgbaar wordt. Deze zullen dan wel voorzien worden van reclame, maar Microsoft zou wel gek zijn als ze dat niet zouden doen, aldus Steve Ballmer.