2min

Tags in dit artikel

,

Sony BMG Music Entertainment, het op vier na grootste muziekbedrijf, zal deze maand de laatste van de vier grote muziekbedrijven zijn die de auteursrechten op haar muziekdownloads zal laten vallen. Deze rechten zijn ook wel bekend onder digital rights management – kortweg DRM.

Sony BMG, eignenaar van artiesten als Beyonce, Britney Spears en Celine Dion, liet op maandag weten dat zij een cadeaukaart zal uitbrengen op 15 januari. Deze kaart krijgt de naam Platinum MusicPass mee en zal te gebruiken zijn voor digitale albums van de artiesten van Sony BMG, in MP3-formaat. Het formaat waarop de muziek beschikbaar is, is geheel DRM-vrij.

Fans zullen zo de mogelijkheid krijgen om digitale albumkaarten te kopen in winkels en zo de volledige albums te kunnen downloaden vanaf een MusicPass website. De kaarten zullen in Amerika verkrijgbaar zijn in winkels als Best Buy en Target.

In het jaar 2007 werd een daling van vijftien procent zichtbaar in de verkopen van albums. De digitale muziekmarkten konden deze daling niet compenseren, wat resulteerde in acties die ondernomen moesten worden om de consument aan te trekken.
Een van de grootste kwesties voor muziekbedrijven in het afgelopen jaar was het feit of het verkopen van DRM-vrije muziek ervoor zou zorgen dat via het internet meer muziek verkocht zou worden.

Uiteindelijk is EMI als eerste begonnen met het verkopen van DRM-vrije muziek in april, welke later werd gevolgd door Vivendi’s Universal Music Group. Afgelopen maand kondigde ook Warner Music Group aan dat zij haar muziek zou gaan verkopen in MP3-formaat via Amazon.com. Als laatste kondigt nu ook Sony BMG aan deze stap te gaan nemen.