2min

Tags in dit artikel

, ,

Philips heeft een goed jaar achter de rug. Gisteren werd namelijk bekendgemaakt dat het bedrijf haar nettowinst heeft verdubbeld tot 1,4 miljard euro. In de laatste twee jaar heeft Philips ook veel aan investeringen gedaan. Er werd namelijk tien miljard euro uitgegeven aan acquisities. Philips denkt dat de nettowinst mede tot stand komt door het verkopen van participaties.

De verdubbeling van de cijfers viel gisteren op de beurs goed te merken. Aandelen van Philips stegen namelijk met 1,9 procent toen men hoorde dat het bedrijf een winst had gemaakt van 1,4 miljard in het einde van 2007 ten opzichte van de 680 miljoen euro die gemaakt werd in het einde van 2006.

Qua omzet mag de sector consumentenelektronica niet klagen. De omzet steeg namelijk met zeven procent en zorgt voor een totale waarde van 3,5 miljard euro voor Philips. De sector medische systemen, waar geld is ingestoken door Philips, maakte een omzet met een waarde van twee miljard euro.

De verdubbeling van de nettowinst is zoals al eerder beschreven onder andere te danken aan de verkoop van participaties. Philips heeft namelijk wat minder belang bij LG en dat heeft er voor gezorgd dat er door de verkoop van de participaties een bedrag vrijkwam van 1,1 miljard euro.

Philips doet op het moment dus goede zaken en de plannen om de marges van de winst te verhogen, de organisatiestructuur eenvoudiger te maken en marktgerichter te werken veranderen de plannen van Philips dus niet die het bedrijf bekend heeft gemaakt in 2007 onder de naam "Vision 2010".

Ook stelt Philips op het moment strenge eisen aan haar website. Het bedrijf vindt het belangrijk welke afbeeldingen er zo al op de website getoond worden.

Het bedrijf wil ook beter kunnen concurreren op lokale markten. Daarom wil de elektronica fabrikant de parellelimporten terugdringen.

Eduard de Wilde, een partnerblogger van Emerce laat het volgende weten: "Ik verwacht niet dat Philips dit op middellange termijn kan volhouden. In een wereld die plat is gaan informatie en productstromen via de weg van de minste weerstand. Daar is niets aan te veranderen. Ik zie het dan ook als een soort migratiepad. De retailwereld verandert onder druk van de online concurrentie.", aldus Eduard de Wilde.