2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Vorige week was het overnamebod van Microsoft op Yahoo! groot nieuws, maar Google wachtte tot gisteren met een reactie op het nieuws. Zoals verwacht is de zoekgigant kritisch over de mogelijke fusie tussen beide bedrijven, volgens Google ondermijnt het mogelijk de openheid van het internet.

Google plaatste de reactie bij monde van Chief Legal Officer David Drummond. "Het open karakter van het internet is het bestaansrecht van Google en Yahoo!. Een goed idee dat gebruikers zinvol vinden verspreidt zich snel en bedrijven kunnen rond het idee opgezet worden. Gebruikers hebben voordeel van de constantie innovatie, dat maakt het internet een fantastische plek", aldus Drummond.

Volgens Drummond rijzen er bij het vijandige overnamebod van Microsoft echter wel een aantal vragen. De overname is volgens hem meer dan een financiële transactie rond de overname van het ene bedrijf door het andere, de overname zou de basisprincipes van het internet ondermijnen, te weten openheid en innovatie.

"Gaat Microsoft nu eenzelfde soort ongepaste en illegale invloed op het internet proberen uit te oefenen als dat het deed bij de pc, browsers en besturingsssystemen?", vraagt Drummond zich hardop af. "Terwijl het internet innovatieve concurrentie aanmoedigt, heeft Microsoft regelmatig geprobeerd om gesloten monopolies op te zetten en deze vervolgens te gebruiken om markten met een raakvlak te domineren."

Drummond vindt dat beleidsmakers van verschillende landen en organisaties die de overname goed moeten keuren, na moeten denken over de mogelijke gevolgen van de overname. Drummond stelt dat Microsoft en Yahoo! samen het grootste deel van de webmail- en instant-messagingmarkt beheersen en beiden de twee meestbezochte internetportalen exploiteren. Een combinatie van beide bedrijven zou hen in staat stellen om consumenten te beperken in hun keuzevrijheid voor mail-, instant-messaging- en andere webdiensten van concurrenten.

Drummond concludeert tot slot dat er nog genoeg tijd is om deze vragen te zorgvuldig te beantwoorden. Hij stelt daarbij dat daarbij de belangen van de internetgebruiker voorop moeten staan.

De kritiek van Google op de overname lijkt overigens een exacte kopie van de kritiek die Google vorig jaar kreeg op de overname van advertentiebedrijf DoubleClick. Deze deal is nog niet afgerond en inmiddels zou de Europese Commissie op aandringen van onder andere Microsoft bezig zijn met een nota van bezwaren tegen de overname, het is dus niet meer dan logisch dat Google Microsoft nu een koekje van eigen deeg wil geven.