2min

Tags in dit artikel

, , ,

Slechts vijf procent van alle geretourneerde consumentenelektronica werkt niet meer. Toch denken veel mensen vaak dat hun product een defect heeft ondervonden, meldt een nieuw onderzoek.

Het onderzoek dat uitgevoerd werd door het technisch adviesbureau en outsourcingbedrijf Accenture schat de kosten van producten retour gedaan in 2007 op zo’n 13,8 miljard dollar in de Verenigde Staten, waarbij op basis van type product zo’n 11 tot 20 procent werd teruggebracht.

Ook schat het bedrijf dat er met 68 procent van de teruggebrachte producten niets mis mee is, maar niet werkt naar de verwachtingen van de koper. "Of ze dachten dat het kapot was en dat was niet zo, of er waren verkeerde verwachtingen," zegt Accenture-executive Terry Steger.

Het onderzoek wijt nog eens 27 procent van innames aan de situaties waar klanten van gedachte veranderden. Dan blijft er nog maar vijf procent over van de teruggaven die te wijten zijn aan echt een kapot apparaat.

Steger gelooft dat het aantal producten dat wordt teruggebracht aanzienlijk kan worden verminderd als fabrikanten en verkopers meer tijd besteden aan het makkelijker opzetten en instellen van elektronica, en betere voorlichting aan klanten bieden.

"Ik geloof niet dat dit probleem komt door het lakse innamebeleid of door klanten die de mogelijkheid van terugbrengen uitbuiten," vertelt hij verder. Steger denkt dat dit probleem eerder komt doordat er iets mis is met het product zelf.

Een van die missers van producten is het lastige opzetten. Accenture citeert dan ook van een in 2006 gehouden Nederlands onderzoek van Elke den Ouden, waaruit bleek dat de gemiddelde consument van de VS slechts 20 minuten besteedt aan het opzetten van een product. Werkt het daarna nog niet dan wordt het simpelweg teruggebracht.