2min

Tags in dit artikel

, , ,

Googles aanpak met betrekking tot privacy ligt tien jaar achter op die van Microsoft, tenminste, dat is wat de softwaregigant uit Redmond zelf beweert.

"Google is een geweldig bedrijf, heeft een paar topproducten, maar ik denk dat op sommige gebieden Google nu is waar Microsoft zeven tot tien jaar geleden was," aldus Peter Cullen, Microsofts chief privacy strategist tegenover ZDNet Australië.

Cullen benadrukt het belang van Microsofts Trustworthy Computing Group, waarmee het bedrijf hoopt de beveiligings- en privacyproblemen van zijn producten een halt toe te roepen. De beveiligingsgroep, die geleid wordt door federaal aanklager Scott Charney, werd opgericht in 2002 als een reactie op de verhoogde beveiligingsrisico’s na de aanslagen van 11 september.

Ook vertelde Cullen dat hij vond dat Google niet genoeg had geïnvesteerd om privacy in zijn producten te garanderen. Zo noemt hij als voorbeeld Street View.

"Microsoft heeft meer dan 400 personen die bezig zijn om privacy aan onze klanten te garanderen, hiervan is zijn er veertig zelfs full time mee bezig. Google heeft dat nog niet, tenminste, dat is wat ik van ze heb gehoord," vertelde hij.

"We zien privacy als een onderdeel van het basisontwerp. We hebben nagedacht over hoe we privacy kunnen garanderen in een product, in tegenstelling tot hoe te reageren op negatieve impressies," voegde hij toe.

Lars Rasmussen, Googles hoofdontwerper van de Maps-applicatie, deed eerder al privacy aantijgingen van de hand. "Dus, dit zijn alle afbeeldingen die eenieder met een fotocamera kan maken. We nemen het zeer serieus als iemand dit ziet als een inbreuk op zijn of haar privacy. Zij kunnen dit ons eenvoudig laten weten en we zullen er direct werk van maken," vertelde hij eerder dit jaar.

Cullen verwacht dat Google zijn privacyaanpak zal verscherpen wanneer de zoekgigant meer marktaandeel krijgt in zoekadvertenties, overigens ook iets waar Microsoft meer marktaandeel in wil. "Pas bij een aanzienlijk marktaandeel wordt er over een provider in een markt vragen gesteld over de gehanteerde praktijken, en over de motieven," vertelde hij.

Google wilde niet op deze nieuwe punten van kritiek van Cullen reageren.