3min

Tags in dit artikel

, ,

Opmerkelijk nieuws vandaag. Het altijd zo geheimzinnige Apple lijkt zijn toon tegen het uitlekken van informatie, foto’s en dergelijke verzacht te hebben. Dit blijkt uit onderzoek van Nicholas Ciarelli, de voormalig eigenaar van Apple-nieuwssite ThinkSecret.com dat destijds door Apple het zwijgen werd opgelegd.

Voorheen was het zo dat bij het geringste uitlekken van informatie meteen het juridische team van Apple in actie kwam om de betrokkenen te sommeren de informatie van de media te verwijderen. Uitlekken gebeurt voornamelijk via internet op de welbekende websites – waarvan ThinkSecret er een was – en verschillende fora. Binnen Apple zelf geldt er een strikte geheimhoudingsplicht en wie deze overtreedt wordt meteen ontslagen en krijgt in enkele gevallen ook een rechtszaak aan zijn broek.

De laatste tijd merkte Ciarelli dat Apple het uitlekken van informatie steeds meer gedoogt. Het afgelopen jaar lekten verschillende details over Apple-producten al vroegtijdig uit. Zo doken er foto’s op van de iPhone 3G en ook de nieuwe iPod nano was al geruime tijd voor de release bekend. Volgens Ciarelli hebben de websites waar hij contact mee gezocht heeft geen enkele reactie van de advocaten van Apple gekregen.

Jeremy Horwitz, hoofdredacteur van iLounge verklaart tegen Ciarelli dat er "geen twijfel bestaat dat Apple zich heeft aangepast". "Waarschijnlijk door de verschrikkelijke PR die vorige rechtszaken veroorzaakten en omdat verzoeken tot verwijderen enkel een gerucht bevestigen. Het is verstandig dat Apple gestopt is met het procederen tegen mensen die deze informatie wereldkundig maken", aldus Horwitz.

Er zijn talloze voorbeelden te noemen van informatie die Apple met haar beleid even snel als het verscheen ook weer liet verdwijnen. Het is echter interessanter om na te gaan waarom Apple van tactiek is veranderd. Volgens Ciarelli heeft het mogelijk te maken met het feit dat geruchten niet alleen meer op kleine nietsbetekenende websites gepubliceerd worden, maar ook op grote websites als Endadget, waarvan AOL de eigenaar is.

Engadget publiceerde bijvoorbeeld informatie over de aankomende iPod-line-up van Apple, inclusief foto’s van de splinternieuwe nano in vele nieuwe kleuren. Ook Digg.com-oprichter Kevin Rose doet tegenwoordig mee. Hij was de eerste die de nieuwe nano wist te tonen en ook onthulde hij al vele details van iTunes 8 voordat deze vrijgegeven werd.

Volgens Ciarelli bestaat er een kans dat Apple bang is om dergelijke grote namen juridisch aan te vallen. Kleine bedrijfjes of websites zijn veel eenvoudiger aan te pakken dan grote bedrijven, die net als Apple, ook over genoeg financiële middelen beschikken. Kleine spelers zijn sneller geneigd om een schikking aan te gaan dan grote spelers. Dit maakt het volgens Ciarelli voor Apple onaantrekkelijk om nog gerechtelijke stappen te ondernemen.

Hij weet als geen ander wat het is om aangeklaagd te worden door een van de grootste elektronicaproducenten ter wereld. Zijn website ThinkSecret kreeg het enige tijd terug nog met Apple aan de stok omdat het twee weken voor de lancering van de Mac mini cruciale details wist te publiceren. Apple klaagde Ciarelli aan om zijn bronnen te weten te komen. Ciarelli, die destijds 13 jaar was, besloot om een schikking te treffen met Apple waarbij hij zijn website zou sluiten, maar zijn bronnen niet prijs hoefde te geven.

Ook denkt hij dat Apple zich nu realiseert dat wanneer ze websites sommeren bepaalde informatie te verwijderen enkel toegeven aan het feit dat het gerucht klopt. The New York Times concludeerde ten tijde van de acties tegen ThinkSecret al dat "Apple daarmee eigenlijk toegeeft aan de correctheid van de informatie". Ook realiseert Apple zich volgens Ciarelli mogelijk dat tegenwerken ook een tegenactie oplevert en zorgt voor negatieve publiciteit.

Volgens Arnold Kim, oprichter en eigenaar van Mac Rumors, zijn alle geruchten over Apple op de lange duur enkel positief voor het bedrijf. De geruchten alleen al creëren een hype van een dergelijke omvang waarvan Apple alleen durft te dromen. Recente voorbeelden hiervan zijn de iPhone 3G en nieuwe iPods. Ook de berichtgeving over de nieuwe MacBooks pakt uiteindelijk enkel positief uit.