2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Sony Ericsson heeft ten opzichte van eerdere jaren in dit kwartaal niet al te best gedraaid. Dit is de eerste keer in een tijdsbestek van vijf jaar dat het bedrijf in dit kwartaal een verlies tegemoet ging.

Volgens Sony Ericsson zou dit met name te danken zijn aan het feit dat consumenten steeds minder vaak een nieuwe mobiele telefoon kopen. De verkoopprijzen van toestellen zouden in verhouding tot eerst ook zijn afgenomen. De gemiddelde prijs van de toestellen die Sony Ericsson afzet daalde namelijk met negen procent. Dat betekent dus een lagere prijs per verkocht product. Dit resulteerde dan ook in een verlies van 25 miljoen euro in dit kwartaal.

In het jaar 2008 deed Sony Ericsson het opmerkelijk beter in het derde kwartaal. Toen werd er met winst gedraaid en deze winst bedroeg op dat moment 267 miljoen euro. Daarom is de omzet van nu ten opzichte van vorig jaar ook gedaald naar een bedrag van 2,8 miljard euro. Dat betekent dat de omzet in totaal met tien procent is afgenomen.

De afzet bedroeg dit kwartaal 26 miljoen mobiele telefoons en wat dat betreft zijn deze cijfers wel ongeveer gelijk aan vorig jaar. Deze afzet van 26 miljoen stuks is ook iets meer dan het vorige kwartaal. Toen werden er namelijk ongeveer 24,4 miljoen toestellen door Sony Ericsson verkocht.

Op het moment van schrijven is Sony Ericsson bezig om een reorganisatie uit te voeren in het functioneren van het bedrijf. Het is de bedoeling dat deze reorganisatie in het tweede kwartaal van volgend jaar klaar moet zijn. Om deze reorganisatie goed te kunnen laten verlopen heeft het bedrijf 300 miljoen euro beschikbaar gesteld om deze actie uit te voeren.

Volgens de Financial Times zou Dick Komiyama, één van de topmannen binnen het bedrijf, gezegd hebben dat Sony Ericsson ongeveer twintig procent minder wil gaan produceren. Dat betekent dat er dus minder personeel nodig is binnen het bedrijf. Zo zou er een mogelijkheid bestaan dat er ongeveer 200 mensen hun werk zullen kwijtraken. Tenslotte laat Dick Komiyama het volgende weten: "Met de economische teruggang en de financiële crisis daalt het consumentenvertrouwen met de dag".