2min

Tags in dit artikel

, ,

Greenpeace heeft net voor de kadomaand december de nieuwe Guide to Greener Electronics uitgebracht. Deze gids laat zien welke fabrikanten, van elektronicaproducten, zich bewust zijn van het milieu en welke totaal niet. Nokia staat bovenaan, hekkensluiter is dit keer Nintendo.

Elektronicaproducten worden steeds populairder, zo puilt dit jaar de zak van Sinterklaas uit met vele elektronische producten. Veel kinderen kiezen er namelijk voor om allerlei mooie elektronische producten te vragen. Men is het beste af met Nokia als ze een mobiele telefoon zoeken, deze fabrikant is namelijk het meest milieubewust. Nintendo en Nederlandse elektronicagigant Philips doen het echter een stuk minder goed, zij staan ver onderaan te lijst.

"Elektronicaproducenten kunnen een groot verschil maken in het bestrijden van de klimaatcrisis", zegt Kim Schoppink, campagneleider bij Greenpeace Nederland. "Maar de meeste producenten zetten zich hiervoor nauwelijks in. De grootste achterlopers zijn Motorola, Microsoft, Dell, Apple, Lenovo, Samsung, Nintendo and LG Electronics. Ze weigeren zich uit te spreken voor ambitieuze klimaatdoelstellingen van de rijke landen. Alleen Fujitsu Siemens, Philips en Sharp doen dit wel."

De gids moet bedrijven attenderen op de risico’s en ongemakken die milieu-onbewust produceren met zich meebrengt. Bedrijven moeten eveneens meer met gifloze producten werken en de inzameling van producten met gif regelen, vindt Greenpeace.

In minder dan twee weken ontmoeten wereldleiders elkaar in Polen om nieuwe afspraken te maken voor een internationaal klimaatverdrag. "Elektronicaproducenten moeten de leiders laten zien dat zij er alles aan zullen doen om klimaatverandering te stoppen en dat er grote kansen liggen op gebied van innovatie", aldus Kim Schoppink. "Elektronicafabrikanten moeten een onderdeel zijn van de oplossing van de klimaatcrisis, in plaats van aan het probleem te blijven bijdragen."

De volledige lijst kan hier gevonden worden.