2min

Tags in dit artikel

, , , ,

In een nieuwe serie tv-commercials opent software-ontwikkelaar Microsoft opnieuw de aanval op concurrent Apple. Microsoft wil met de nieuwe commercials aantonen dat Macs duur zijn en dat de consument beter kan kiezen voor een goedkoper alternatief met Windows.

Volgens Associated Press heeft Microsoft hiervoor reclamebureau Crispin Porter + Bogusky ingehuurd. Het reclamebureau heeft de opdracht gekregen om ‘onwetende personen te werven door deze personen te vertellen dat ze meedoen aan een onderzoek naar aankoopbeslissingen van laptops’. Deelnemers mogen voor tussen de 700 en 2000 dollar een computer uitzoeken die voldoet aan vooraf vastgestelde criteria. Als het ze lukt om iets te vinden dat aan de gestelde eisen voldoet, mogen ze het product houden.

In de eerste van een nieuwe serie commercials wordt Lauren, als een van de deelnemers, gevolgd in haar zoektocht naar een 17-inch laptop waaraan ze maximaal 1000 dollar mag besteden. In de commercial gaat ze als eerste binnen bij een Apple Store waar ze vervolgens tot de conclusie komt dat haar budget niet toereikend is. "Ik ben gewoon niet cool genoeg om een Mac-persoon te zijn," verzucht ze. Dan gaat ze naar de Best Buy waar ze voor 699 dollar een HP-laptop uitkiest. Naderhand vertelde het reclamebureau haar dat de excursie ter promotie van Windows was.

De nadruk van de commercial ligt niet zozeer op de specificaties van het product, maar hoofdzakelijk op de prijs. Zeker in deze tijden van economische recessie lijkt dat een goede zet van Microsoft. "Het draait om het betaalbaar maken van technologie en focussen op waarde", verklaart Brad Brooks, vicepresident consumentenmarketing voor Windows. Microsofts verkoopargument komt neer op "wij leveren meer waarde [dan Apple] tegen iedere prijs".

De nieuwe reclamecampagne is een reactie op de ‘Get a Mac’-commercials van Apple waarin de Mac als een vlotte goedgekleedde jongeman wordt neergezet, terwijl de PC wordt afgeschilderd als een saaie zakenman. Microsoft wil het imago dat haar door Apple is opgelegd ombuigen tot iets positiefs. Lauren legt zich er in het spotje bij neer dat ze ‘niet cool genoeg is om een Mac-persoon te zijn’. Microsoft lijkt hiermee te willen zeggen dat er niets mis mee is als je een pc gebruikt.