1 min

Tags in dit artikel

Wanneer consumenten klachten hebben over een 0900-nummer, hoeven ze voorlopig het bedrag niet te betalen wat ze aan dit nummer verschuldigd zijn. Ook moeten de aanbieders van een 0900-nummer zich aansluiten bij de geschillencommissie.

Deze nieuwe regeling moet het makkelijker maken om over een 0900-nummer te klagen, aldus Heemskerk. Er zijn veel ergernissen over lange wachttijden bij 0900-nummers. Tot op vandaag kon je alleen maar klagen bij je eigen telecomprovider over de hoge kosten van een 0900-nummer, maar vanaf heden is het ook mogelijk om bij de aanbieder te klagen.

Het bedrag dat de klager verschuldigd is aan de aanbieder hoeft pas betaald te worden zodra er een uitspraak is over de klacht. De klacht zal terecht komen bij een nieuwe geschillencommissie waarbij alle aanbieders van 0900-nummers aangesloten moeten zijn.

Eerder moesten alle aanbieders een maximumtarief instellen wanneer de kosten boven de vijftien cent per minuut lagen. Ook zal dit jaar nog het bel-me-niet-register in werking treden, deze vervangt de Infofilter.