2min

Één van de drie grote gamemakers in ons land heeft zijn faillissement aangevraagd. Het einde is nu in zicht voor Streamline Studios.

De grootste reden dat Streamline Studios failliet is gegaan lijkt door de goedkope concurrentie van de buitenlandse bedrijven. Streamline Studios heeft voornamelijk het artdesgin voor namen als Terminator Salvation, Saint’s Row, Tom Clancy’s Ghost Recon, Unreal Tournament, Gears of War en James Bond gedaan voor de Playstation 3, Xbox 360 en pc.

Streamline was met Guerilla en Playlogic één van de drie grote gamemakers uit Nederland. Curator Ernst Jan Beerdsen vertelt "Dat heeft zover ik begrijp van de eigenaren te maken met de ontwikkelingen in de gamemarkt, waarbij concurrenten in het buitenland aanzienlijk goedkoper zijn dan hier". Ook voegt hij er aan toe dat er een faillissement van een buitenlandse debiteur meespeelt.

Het lijkt erop dat een doorstart, gedeeltelijk of helemaal, geen optie meer is, aldus Beerdsen. Volgens Beerdsen had de directie van Streamline Studios dat overwogen voor het faillissement maar hebben ze de moed opgegeven.

Het bedrijf is in het laatste half jaar al sterk ingekrompen, van de ruim vijftig medewerkers waren er nog maar vijftien overgebleven. Deze vijftien medewerkers krijgen volgende week hun ontslag.

Streamline Studios heeft sinds zijn oprichting in 2001 ruim veertig games gemaakt, die samen meer dan een half miljard dollar hebben omgezet en waarvan er meer dan tien miljoen zijn verkocht. Naast het artistieke werk had het bedrijf zich de laatste jaren vooral gericht op het managen van gameproducties. Zo werkte het bedrijf sinds vorig jaar vanuit Bussum aan multimediaprojecten voor artiesten als Tiësto en Blof.

Streamline Studios kende een vliegende start in 2002 door mee te werken aan één van de James Bondgames voor Electronic Arts, waarna het in 2005 verhuisde naar Amsterdam. In 2007 en 2008 tekende Streamline Studios voor de twee edities van Gears of War de achtergronden, personages en complete levels voor het spel. Ook was Streamline Studios bij Terminator Salvation verantwoordelijk voor 90 procent van de virtuele decors van het spel. De game, die afgelopen februari tegelijk uitkwam met de film, was het laatste echte werk van de gamestudio.