3min

Naar aanleiding van een uitzending van VARA Kassa van afgelopen zaterdag, staat het garantiebeleid van Apple opnieuw ter discussie. Volgens de Consumentenbond houdt Apple zich niet aan de wettelijke bepalingen voor garantie op zijn producten.

De Consumentenbond opende een maand geleden een meldpunt voor Apple-klachten waarop tussen de 40 en 60 fundamentele klachten binnenkwamen. Deze klachten lopen uiteen van het niet vergoeden van de kosten, tot het vragen van onredelijke reparatiekosten voor de reparatie van een product. In veel gevallen hanteert Apple een garantietermijn van 1 jaar. Wanneer geen garantie is bijgekocht, krijgt een klant in veel gevallen nul op het rekest, zo concludeert de Consumentenbond.

Apple heeft in Nederland geen eigen winkels, maar wel zogenaamde Apple Premium Resellers (APR’s). Dit zijn zelfstandige ondernemingen die namens Apple de Apple-producten verkopen. Bekend APR’s in Nederland zijn bijvoorbeeld de MacMe in het noorden van Nederland, de Mediamarkt en filialen van HTR. Daarnaast kan een consument terecht in de online Apple Store op het internet.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de APR’s zich in veel gevallen verschuilen achter Apple, de fabrikant van de producten, die standaard 1 jaar fabrieksgarantie op zijn producten geeft. Ook Kassa, dat met een verborgen camera over de garantie verhaal kwam halen bij verschillende APR’s, kwam tot een soortgelijke conclusie. APR’s raden in veel gevallen aan de aanvullende garantie bij te kopen en zo niet dan moet de consument zelf bewijzen dat de schade niet zijn schuld is. "En dat is bijna onmogelijk", stelt een Apple-verkoper.

Volgens Marcel van Beusekom van de Consumentenbond mag Apple een dergelijk garantiebeleid helemaal niet hanteren. "Juist het Nederlandse Consumentenrecht biedt de consumenten een vergaande bescherming aangaande garanties en het meebetalen van reparatiekosten", stelt hij. Ook vindt hij het ‘onzin’ dat de consument garantie bij moet kopen. De kosten voor de extra AppleCare-garantie lopen uiteen van 39 euro voor een iPod tot 179 euro voor een iMac. Hiermee is men vervolgens drie jaar lang verzekerd van uitgebreide ondersteuning voor het product.

"In Nederland heb je altijd recht op zes maanden garantie. Daarna hangt het af van de fabrieksgarantie, maar in Nederland heb je als consument altijd recht op een goedwerkend en deugdelijk product dat een langere periode goed functioneert", aldus van Beusekom. Bepalend is volgens de Consumentenbond wat de verwachte levensduur van een apparaat is. Voor een computer geldt bijvoorbeeld dat die ongeveer 4-5 jaar is en voor een mp3-speler is dat zo’n 2-3 jaar.

Volgens de Consumentenbond hanteren Apple en de APR’s tevens een ’tweesporenbeleid’. Dit heeft volgens de bond te maken met de kennis van consumenten. Hoewel de consument het recht aan zijn zijde heeft, laten velen zich afschepen met de mededeling dat de garantie verlopen is en dat de kosten voor eigen rekening komen. Als consumenten zich echter beroepen op hun rechten en voet bij stuk houden krijgen ze veel meer gedaan, zo concludeert de Consumentenbond.

Kassa heeft Apple uiteraard om een reactie gevraagd, maar het bedrijf wilde niet reageren. Onze redactie heeft ook contact gezocht met Apple voor een reactie op de beschuldigingen van de Consumentenbond, maar ook wij kregen helaas geen antwoord van Apple. De Consumentenbond hoopt dat mensen zich op hun rechten beroepen en zich ook melden bij de bond als er zich problemen voordoen.