2min

Tags in dit artikel

,

Samsung doet het goed in het TV-segment, het Koreaanse bedrijf heeft het grootste marktaandeel ter wereld sinds het begin van het TV-tijdperk in de zestige-jaren.

De Flat-panel televisies van Samsung zijn booming, momenteel bedient Samsung zo’n twintig procent van de markt. In 2006 wist het bedrijf haar productie bijna te verdubbelen en versloeg hiermee rivaal Sony die tot dan toe de grootste was binnen deze markt. Zoals dat zo vaak gaat komt omzet (marktaandeel) vaak gepaard met hoge kosten. In tegenstelling tot vele van haar concurrenten heeft Samsung de TV-productie eigenhandig vergroot en maakt slechts gebruik van een handje vol toeleveranciers.

Top 5 fabrikanten

De top van het bedrijf geeft als verklaring dat ze liever alles zoveel mogelijk in eigen hand houden om zo de kwaliteit en kosten beter in de gaten te kunnen houden. Vanwege de extreme groei gaat Samsung haar productie in Slowakije uitbreiden en heeft hier een bedrag van €100 miljoen voor vrij gemaakt.

De top vijf van alle fabrikanten produceerden meer dan de helft (51%) van alle TV’s in het derde kwartaal van het afgelopen jaar. Dat is 3% meer dan het kwartaal daarvoor, kleinere fabrikanten worden hierdoor weggedrukt in niche markten. Uiteraard heeft Samsung de grootste vinger in de pap met 17,2% ten opzichte van 16,5% een jaar eerder. De één na grootste fabrikant, LG Electronics, bezit 14,8% (een jaar eerder 12,3%).

Om de TV-verkoop zoveel mogelijk vast te houden heeft Samsung vorige week een geschil met Sharp (Japans bedrijf) geschikt. Rechtbanken in de VS en in Nederland waren in een ver gevorderd stadium om Samsung TV’s te verbieden die inbreuk maakten op het Sharp octrooi.