2min

Tags in dit artikel

, , ,

Het zit TomTom niet bepaald mee de laatste tijd. Zowel Nokia als Google hebben de afgelopen maanden hun navigatie-activiteiten uitgebreid, dit tot grote zorgen van concurrent TomTom. Het tij lijkt echter gekeerd nu TomTom sterkere kwartaalcijfers laat zien.

De bedreiging van TomTom op het gebied van mobiele navigatie-toepassingen van Nokia en Google lijkt nu enigszins voorbij te gaan aan de Nederlandse fabrikant. TomToms CEO zegt dat het bedrijf sterkere kwartaalresultaten geboekt heeft.

"We moeten af van de indruk dat de verschillende navigatie-platforms met elkaar aan het concurreren zijn", aldus Harold Goddijn in een interview. "Gratis navigatie is ‘zo oud als de weg naar Rome’, zei hij, terwijl de kwaliteit van de kaarten van TeleAtlas (dat TomTom in 2007 kocht) moeilijk te evenaren is."


Gisteren steeg het aandeel van de Nederlandse navigator sterk nadat bekend werd dat het vierde kwartaal zo succesvol was. Onder andere kostenreductie en een hogere omzet uit producten en diensten buiten de corebusiness deden het beter dan verwacht. Overigens is TomTom nog voor 75 procent afhankelijk de verkoop van personal-navigatiesystemen.

Het aandeel TomTom kelderde herhaaldelijk de afgelopen maanden, nadat zowel Google als Nokia zeiden beiden bezig te zijn met (door)ontwikkelen van turn-by-turn-navigatie op mobiele telefoons. "We moeten een sterke inkomstenbron creëren als springplank voor de komende jaren. We moeten investeren en innoveren in onze producten (…). 2010 zal een belangrijk jaar worden voor het positioneren van onszelf voor de groei die we in de toekomst willen realiseren", aldus Goddijn.

De nettowinst kwam uit op 73 miljoen euro voor het vierde kwartaal, dat eindigde op 31 december. Een jaar eerder was er nog een verlies geleden van 989 miljoen euro toen er 1,05 miljard euro aan goodwill (geld dat men betaalt voor het merk, klantenbestand etc.) afgeschreven moest worden in verband met de acquisitie van TeleAtlas.

De omzet steeg 1 procent tot 533 miljoen euro in het vierde kwartaal, van 528 miljoen euro een jaar eerder. TomTom zei dat haar activiteiten buiten de traditionele navigatie-apparaten steeg tot 81 miljoen euro van 29 miljoen euro een jaar geleden. Vooruitblikkend verwacht TomTom dat de omzet en winst per aandeel gelijk blijven in 2010. In 2009 verkocht het bedrijf 11,6 miloen navigatiesystemen voor een gemiddelde prijs van 93 euro. De gemiddelde prijs is daarmee gedaald met 21 procent ten opzichte van een jaar eerder.