2min

Tags in dit artikel

,

Internetbankieren wordt door klanten het prettigst gevonden bij de Rabobank. De bank krijgt van zijn klanten de hoogste waardering. Dit blijkt uit de ICT Barometer internetbankieren van Ernst & Young. Opvallend is dat wel de zorg om de veiligheid van het internetbankieren over het algemeen toeneemt. Het merendeel van de ondervraagde zou zonder problemen gebruiksgemak inruilen voor meer veiligheid.

Er zijn totaal 600 mensen ondervraagd uit het bedrijfsleven en semi-overheid. Deze zijn over het algemeen niet ontevreden over internetbankieren, slechts 3% geeft ‘matig tot slecht’ als oordeel. Er zijn echter wel verschillen tussen de banken. Van de drie banken waarvoor er voldoende ondervraagden waren, was Rabobank het beste. De bank kreeg van de respondenten 72% ‘zeer goed’ of ‘uitstekend’ als oordeel, bij ABN AMRO was dat percentage 50% en bij de ING 39%.

De meeste knelpunten bij de tevredenheid liggen bij de kosten, een gebrek aan mogelijkheden en onvoldoende kwaliteit van de service en ondersteuning. Op dat laatste punt zijn er meer mensen ontevreden dan tevreden. Deze aantallen nemen zelfs toe, de hoeveelheid is namelijk meer dan verdubbeld van 11% naar 29% in 2009. Volgens de ondervraagden kan vooral de ABN AMRO op dit punt wel verbeteringen gebruiken.

Ook het gevoel van veiligheid neemt af onder de mensen. Van de ondervraagden geeft 20% aan dat zijn vertrouwen in internetbankieren is verminderd, terwijl dit percentage in 2008 nog op 16% lag. 86% van de respondenten geeft aan dat ze best gebruiksgemak willen inleveren in ruil voor meer veiligheid. Met als voorkeur het gebruik van identificatie via een calculator zoals de Rabobank. De TAN-codes van de ING zijn het minst populair, vooral als die op papier worden verstrekt.