Gratis antivirus-software is een winstgevend bedrijfsmodel en Avast is dan ook vastbesloten om door te gaan met het gratis weggeven van zijn product, aldus Vincent Steckler, directeur bij Avast.

Steckler stelt dat de winst van Avast in het aantal gebruikers ligt. Ondanks dat Avast beduidend minder inkomen binnenhaalt dan concurrenten als Symantec en McAfee, heeft Avast een gebruikers-gemeenschap van zo’n 110 miljoen mensen in 19 verschillende landen. Dit aantal steeg het afgelopen jaar met maar liefst 30 miljoen.

Het hebben van een groot aantal gebruikers heeft grote voordelen. Zo hoeft Avast nauwelijks geld aan marketing uit te geven en vinden gebruikers elkaar in allerlei hulp-fora met als gevolg dat Avast nauwelijks geld kwijt is aan gebruikersondersteuning. De gemiddelde kosten van support per gebruiker zou 2 cent zijn.

Een ander voordeel is het sneller vinden van verdachte bestanden. Door het grote aantal gebruikers worden de bestanden sneller gedetecteerd en kan er dus ook sneller een bijhorende virus-update uitgebracht worden.

Het aantal betalende klanten is sinds 2008 verdubbeld, inmiddels zou het bedrijf zo’n 5 miljoen betalende gebruikers hebben.