1 min

De winst van Baidu is in het tweede kwartaal verdubbeld vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De Chinese zoekgigant profiteerde van Google, die in mindere mate aanwezig was mede door problemen met de Chinese overheid.

In het tweede kwartaal van 2009 rapporteerde Baidu een nettowinst van 383,3 miljoen yuan. In hetzelfde kwartaal in 2010 is de nettowinst meer dan verdubbeld naar 837,4 miljoen yuan, bijna 125 miljoen dollar. Volgens Baidu is de recordwinst te danken aan het snelgroeiende aantal klanten en de mogelijkheid om hier inkomsten uit te halen. Het aantal klanten dat adverteert via Baidu steeg in het laatste kwartaal met 25 procent tot 254.000, en de omzet per klant steeg met 39 procent.

Baidus chief executive officer Robin Li zei dat de resultaten "een gezonde groei in het aantal gebruikers en een verbeterde efficiency zich in het maken van winst" reflecteren.

Volgens het in Beijing gevestigde onderzoeksbureau Analysis International steeg het marktaandeel van Baidu Inc. in het tweede kwartaal van 64 naar 70 procent. Het marktaandeel van Google, de nummer twee op de Chinese zoekmarkt, daalde in dezelfde periode met ongeveer 6 procent naar 24 procent.