1 min

Er komt voorlopig nog geen Nederlands onderzoek naar de nieuwe abonnementendienst van Apple. De NMa houdt Apple echter wel scherp in de gaten. Apple is de laatste dagen veel in het nieuws om zijn nieuwe dienst. Deze dienst zou namelijk verkapte concurrentievervalsing zijn.

Het populaire Amerikaanse bedrijf wat we onder andere kennen van de iPhone en MacBook, introduceerde afgelopen week de optie om abonnementen af te sluiten via de App Store. Apple verplicht echter uitgevers van onder andere kranten en tijdschriften om deze dienst aan te bieden, als deze geld vragen om de content digitaal te lezen.

Volgens verschillende critici en instanties is deze dienst verkapte concurrentie vervalsing. Wanneer gebruikers via de App Store een abonnement afsluiten, ontvangt Apple 30 procent van het bedrag en blijft er weinig marge over voor de uitgever. Daarnaast mogen uitgevers van Apple geen hogere prijzen vragen wanneer zij een abonnement aanbieden in de App Store dan wanneer ze deze los op hun website zouden verkopen. Hierdoor zijn deze in-app abonnementen voor de gebruikers veel interessanter dan die buiten de App Store, omdat deze makkelijker zijn af te sluiten. Daardoor stelt Apple zichzelf indirect in het voordeel.