2min

Tags in dit artikel

, , , , , , ,

Vanmorgen berichtte Techzine al dat de iPad van Apple volgend jaar weliswaar nog steeds een groot succes zal zijn, maar dat de elektronicafabrikant wel marktaandeel op de tabletmarkt zal verliezen vanwege de concurrentie. Als deze concurrenten slim zijn, zullen ze zich vooral op de Europese markt richten, maar dan moeten ze wel de prijs sterk verlagen.

Dat zegt onderzoeksbureau Forrester vandaag tegen persbureau Reuters. Omdat Apple relatief weinig verkooppunten heeft in Europa, kunnen concurrenten zoals Samsung, Acer en RIM daarvan profiteren. Apple heeft slechts 52 winkels op het Europese continent. Ter vergelijking: alleen al in Amerika heeft de elektronicagigant 238 winkels.

Voorwaarde is wel dat de prijs van de tablets flink omlaag zal moeten, want ook Chinese en Taiwanese aanbieders zullen hun geluk eveneens op de Europese consumentenmarkt beproeven. Een iPad kost minimaal 479 euro in Nederland. De meeste concurrenten bieden hun tablets voor een vergelijkbare prijs aan. Als ze onder deze vraagprijs zouden gaan zitten, maken ze een grotere kans om meer tablets te verkopen.

"Het is een geweldige kans voor uitdagers van de iPad, maar de concurrentie is erg gefragmenteerd. Concurreren met Apple vraagt een andere aanpak dan we tot op heden hebben gezien", zegt Sarah Rotman, analist bij Forrester.

De iPad bestaat inmiddels anderhalf jaar. In die tijd zijn er meer dan 30 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. Van alle tablets die Apple dit jaar in Europa verkoopt, zal ongeveer 70 procent een iPad zijn. In Amerika zal dit aandeel rond de 80 procent liggen volgens de analisten van Forrester.