2min

Diverse Nederlandse en Belgische webwinkels die online tickets verkopen voor culturele of sportieve evenementen overtreden de regels. Eénderde van de onderzochte webwinkels maakt zich hier schuldig aan, waarvan ongeveer de helft Nederlandse webwinkels zijn.

In totaal werden 76 webwinkels het vuur aan de schenen gelegd. Uit het onderzoek bleek dat 27 webwinkels vorig jaar wettelijke regels overtrad. In totaal zijn 13 van deze 27 webwinkels afkomstig uit Nederland.

Van de webwinkels die in overtreding waren zijn er 17 in geslaagd om de zaken op orde te brengen en nu wel volgens de regels te opereren. Ook zijn er twee webwinkels offline gehaald.

Naast de Nederlandse webwinkels was er eveneens het nodige mis bij Belgische, Noorse, Oostenrijkse, Spaanse, Britse en Canadese webwinkels. De webshops zouden zich schuldig maken aan het niet duidelijk vermelden van de bedrijfsgegevens van de verkopende partij, het niet duidelijke vermelden van de totaalprijs, het verstrekken van onvolledige informatie met betrekking tot de bijkomende kosten en het valselijk aanprijzen van evenementen als zijnde uitverkocht.

Begin juni nam het Europees Parlement nieuwe regels aan ten aanzien van aankopen op afstand (dus via webwinkels) om de Europese consument beter te beschermen. Voor aankopen op afstand krijgt men voortaan 14 dagen bedenktijd nadat men het aangekochte product heeft ontvangen. De consument kan dan binnen twee weken zijn aankoop terugsturen en krijgt alle kosten van de verkoper vergoedt nadat men het aangekochte product heeft geretourneerd.

Eveneens heeft het Europees Parlement toen afspraken vastgelegd over de levering en aansprakelijkheid van de aankopen en het recht om een geïnformeerde keuze te maken. Over het maximale bedrag dat de consument moet aanbetalen zijn geen afspraken gemaakt.