2min

Tags in dit artikel

,

De populaire Amerikaanse online kortingsdienst Groupon stelt haar beursgang voorlopig even uit. De reden hiervoor is dat het bedrijf zich afvraagt of dit wel het juiste moment is, gezien de onzekere situatie op de markt door de economische crisis.

Groupon lijkt op haar eerdere beloftes terug te komen. In juni kondigde de advertentiewebsite aan dat ze de stap naar de Amerikaanse beurs ging maken. Hiermee hoopte het bedrijf 750 miljoen dollar op te halen.

Kennelijk is er iets veranderd waardoor Groupon twijfelt of dit wel het juiste moment voor een beursgang is. De onzekerheid op de consumentenmarkt door de economische crisis zou Groupon aan het twijfelen hebben gebracht. Volgende week zou het bedrijf een presentatie verzorgen om potentiële investeerders te interesseren, maar het bedrijf ziet hier van af. Aanvankelijk wilde Groupon half september de beursgang maken. In plaats daarvan bekijkt de kortingssite per week of het verstandig is om deze stap daadwerkelijk te maken.

Analisten zeggen dat de tegenvallende resultaten van de afgelopen tijd ten grondslag liggen aan het besluit om de beursgang voorlopig uit te stellen. Half augustus kwam Groupon met tegenvallende kwartaalcijfers. Het bedrijf sloot het tweede kwartaal af met een verlies van 100 miljoen dollar, tegenover een verlies van 35,9 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder.

Daarnaast zal Groupon vast en zeker last hebben van de enorme concurrentie op de kortingsmarkt. Het bedrijf zou in China maar liefst 400 werknemers in een korte tijd hebben ontslagen als gevolg van de concurrentie. Lokale ondernemers hebben het succes van Groupon gezien en willen daarvan een graantje meepikken. Gevolg is dat meer dan 4000 lokale ondernemers vergelijkbare diensten aanbiedt in China.

Naast de lokale Chinese ondernemers zal Groupon ook hinder ondervinden van andere websites die vergelijkbare diensten en aantrekkelijke kortingen aanbieden. Alleen in Nederland heeft Groupon volop concurrentie van andere websites zoals GroupDeal, SweetDeal, LivingSocial en SaveMyDay. In de Verenigde Staten, de thuisbasis van Groupon, zijn Google Offers en Promoted Tweets eveneens volop actief op dezelfde markt. Ook Nokia heeft aangekondigd met een eigen kortingsdienst te komen: Nokia Perks.

Groupon heeft inmiddels meer dan 80 miljoen gebruikers en is actief in meer dan 40 landen. Het bedrijf biedt zijn gebruikers dagelijks via een e-mail kortingsbonnen aan voor onder andere restaurants, pretparken, kledingzaken en andere consumentenzaken. Deze kortingen kunnen soms wel oplopen tot 75 procent.