2min

De toekomst voor fysieke winkels ziet er niet goed uit. De online verkopen nemen ieder jaar steeds verder toe. Winkeleigenaren doen er verstandig aan om zich te bezinnen op de toekomst van hun winkel.

Dat zegt Gian Fulgoni, oprichter van onderzoeksbureau comScore, op de Emerce eDay. Volgens Fulgoni zullen webwinkels in de toekomst groeien en een steeds grotere concurrent vormen van fysieke winkels. Volgens hem worstelen steeds meer winkels met de vraag wat de toekomst voor hen zal brengen en hoe zij daarop moeten inspelen.

De digitale dreiging van webwinkels is nu al groot, maar zal in de toekomst alleen maar groter worden. "Bijna ééntiende van de retailbestedingen gaat nu al naar het web. Bij volwassen categorieën als computers en elektronica wordt dertig tot veertig procent van de brancheomzet al gerealiseerd op het web. Bij gebieden als kleding, schoenen en speelgoed ligt dat nog tussen de één en tien procent. Je kunt ervan uit gaan dat zij in de komende jaren ook het peil halen van de volwassenere rubrieken", aldus Fulgoni.

Een goede pr- en reclamecampagne zijn volgens Fulgoni onmisbaar: "Je bent óf de goedkoopste óf je bent uitmuntend in het communiceren van je merkwaarden en -eigenschappen." Consumenten zijn volgens hem wel bereidt om meer te betalen voor een product, maar dan moeten winkels hen wel weten te overtuigen van de meerprijs.

Winkeleigenaren kampen met een eigenaardig dilemma. Als ze niet een webwinkel opzetten, lopen ze inkomsten mis. Doen ze dat wel, dan lopen ze het risico dat hun fysieke winkel moet concurreren met de webwinkel. Of fysieke winkels volledig uit het straatbeeld zullen verdwijnen, daar heeft niemand op dit moment een antwoord op.

Volgens recent onderzoek van DFC Intelligence zullen consumenten al vanaf 2013 meer games downloaden via internet dan een hard copy in de winkel kopen. Volgens de prognose van de onderzoekers zal de online verkoop in 2016 bijna de helft uitmaken van de totale omzet van de gamingindustrie.

Uit onderzoek van het Europees Parlement is gebleken dat Nederlanders graag hun producten via webwinkels kopen. Wel zijn we nog enigszins schuw voor buitenlandse webwinkels: slechts 18 procent zegt ooit hier een aankoop te hebben gedaan. Hiermee vormen we de achterhoede binnen Europa. Vorig jaar besteedden we 8,2 miljard euro aan online inkopen.