2min

Apple gaat de strijd aan met Amazon op de tabletmarkt. Volgens geruchten die op internet circuleren zal Apple kijken of ze begin 2012 ook met een kleine en goedkope tablet op de markt zullen komen: de iPad mini.

Analist Brian White van Ticonderoga Securities heeft de afgelopen tijd een reis door China en Taiwan gemaakt. Daarbij bezocht hij diverse leveranciers die onderdelen leveren voor Apple. Zij zouden tegen hem gezegd hebben dat Apple werkt aan kleine tablet met een aantrekkelijk prijskaartje: de iPad mini. ‘Mini’ zou volgens hen niet verwijzen naar de grootte van de tablet, maar naar de lage prijs. Volgens de toeleveranciers zou de nieuwe tablet volgend jaar op de markt moeten verschijnen.

White schrijft in een rapport aan beleggers dat de iPad mini rond de 200 dollar zou kunnen gaan kosten. Apple zal deze nieuwe tablet spoedig na de lancering van de iPad 3 lanceren, naar alle waarschijnlijkheid in het tweede kwartaal van 2012. Met het prijskaartje zou Apple in China en ontwikkelingslanden een groot succes kunnen behalen. Op de Amerikaanse en Europese markt zal Apple minder succesvol zijn met de iPad mini, aldus White.

Met een kleine en goedkope tablet zou Apple een geduchte concurrent kunnen worden op de markt voor kleine en betaalbare tablets. Als de geruchten een kern van waarheid bevatten, dan zou Apple de directe concurrentie aangaan met Amazon. Deze presenteerde eind september de Kindle Fire, een kleine 7-inch tablet die op een aangepaste versie van Android draait. Analisten stelden dat Amazon met deze tablet de meest geduchte tegenstander van de iPad zou kunnen zijn.

Over dat laatste zijn de analisten het niet eens. Volgens Gene Munster van Piper Jaffray zal de Kindle Fire niet kunnen concurreren met de iPad van Apple. Volgens hem mist de 7-inch tablet van Amazon belangrijke specificaties en mogelijkheden die de tablet tot een verkoopsucces kunnen maken. Daarnaast lijdt Amazon volgens 50 dollar verlies per verkochte tablet.

White suggereerde eerder dat de Kindle Fire geen geduchte concurrent voor Apple zou vormen. Volgens hem richt Amazon zich op een heel ander publiek dan Apple en ook in technisch opzicht zou de Kindle Fire achter het net vissen.