2min

Tags in dit artikel

, , ,

De koersdaling van Groupon blijkt hardnekkiger dan gedacht. Nadat het internetbedrijf vorige week al onder de oorspronkelijke aankoopprijs dook, ziet het er naar uit dat dit nog niet de bodem was. Gisteren daalde het aandeel met 9 procent.

Groupon eindigde gisteren met een slotkoers van 15,24 dollar per aandeel, omgerekend een daling van 9,01 procent op één dag. Een aantal weken geleden betaalden investeerders nog ruim 31 dollar per aandeel, en nu minder dan de helft.

Aanvankelijk schatten analisten de waarde van het internetbedrijf op een bedrag van ruim 25 miljard dollar. Door de recente koersdaling is de waarde onder de 10 miljard gedoken. Volgens de blog van de Wallstreet Journal komt dat doordat Groupon niets bijzonders heeft gepresteerd sinds de beursgang. Een grote kortingsacties op Cyber Monday, de eerste maandag na Thanksgiving, bleef bijvoorbeeld uit terwijl concurrenten wel flink uitpakten met nog hogere kortingen.

Daarnaast heeft Groupon door haar succes zeer veel concurrentie gekregen die een graantje willen meepikken van het succes zoals GroupDeal, SweetDeal, Google Offers, LivingSocial, SaveMyDay, Promoted Tweets, Nokia Perks (in aanbouw) en honderden lokale en regionale ondernemers die vergelijkbare diensten aanbieden. De kortingsdienst van Groupon is hierdoor niet langer uniek en onderscheidend, en waarschijnlijk dus ook minder aantrekkelijk voor beleggers.

Groupon wilde niet reageren op het nieuws.

Vorige week verloor het internetbedrijf bijna 30 procent van haar waarde in vijf dagen tijd. Andrew Mason, de CEO van Groupon, zal zeer snel met iets nieuws op de proppen moeten komen om beleggers gerust te stellen en een verdere koersdaling tegen te gaan.