2min

Terwijl Google probeert haar gebruikers gerust te stellen dat de wijziging van de privacyregels geen gevolgen heeft voor hen, ruikt Microsoft bloed. Het computer- en softwarebedrijf gaat een advertentiecampagne lanceren waarin het de vloer aanveegt met de nieuwe algemene voorwaarden van Google.

Vorige week kondigde Google aan dat het de algemene voorwaarden van een update gaat voorzien. Tot voor kort had iedere dienst die Google aanbood haar eigen algemene voorwaarden. Het internetbedrijf vond dit woud aan documenten complex en ondoorzichtig en dus besloot het daarop om al deze papieren samen te smelten tot één nieuw document. Gebruikers hoeven voortaan nog maar één keer al zijn gegevens door te geven aan Google. Tevens probeerde het internetbedrijf alle regels korter en eenvoudiger te verwoorden. Dit alles dient het doel om het gebruiksgemak van Google’s diensten te vergroten.

Google kreeg flink wat kritiek te verduren van gebruikers en deskundigen. In een brief probeerde het internetbedrijf hun standpunt te verdedigen door te zeggen dat er feitelijk niets verandert voor huidige en nieuwe gebruikers. "De geüpdate privacyregels staan ons niet toe om nieuwe of aanvullende informatie van onze gebruikers te verzamelen", aldus Google.

Microsoft is het daar niet mee eens. Volgens het computer- en softwarebedrijf is het Google helemaal niet te doen om haar gebruikers tot dienst te zijn. In plaats daarvan probeert het internetbedrijf steeds meer informatie te vergaren en deze door te verkopen zodat het nog meer geld kan verdienen aan adverteerders.

"Google voert een aantal impopulaire wijzigingen door aan het gros van haar producten. Deze wijzigingen zijn vermomd in woorden als ’transparantie’, ‘eenvoud’ en ‘consistentie’. Maar in feite gaat het om slechts één ding: het eenvoudiger maken om de puntjes met elkaar te verbinden tussen alles wat je zoekt, verstuurt, zegt of streamt terwijl je hun producten gebruikt", aldus Microsoft.

Microsoft zegt dat het haar gebruikers beter van dienst is dan Google. Zo hebben gebruikers van Microsofts diensten naar eigen zeggen meer controle over hun persoonlijke informatie doordat ze kunnen kiezen welke informatie ze opslaan op de harde schijf of in de cloud. Zo scant Microsoft bijvoorbeeld niet de e-mails van Hotmail-gebruikers om advertenties aan te bieden, zoals Google wel doet.

De advertentie die Microsoft op haar blog heeft geplaatst zal de komende weken ook in diverse landelijke nieuwsbladen terecht komen. Uiteraard is Microsoft ook niet geheel onbaatzuchtig: het hoopt hiermee nieuwe gebruikers aan te trekken tot haar digitale diensten zoals Hotmail, Bing, Internet Explorer en Windows Live.