2min

Tags in dit artikel

, , ,

Sommige lezers zullen het misschien gemerkt hebben, maar de digitale Apple Store was gisteren een tijdje offline. MacRumors bericht dat Apple deze downtime heeft gebruikt om wat verbeteringen door te voeren en een nieuwe optie te testen: de virtual tour.

Een kleine wijziging die Apple heeft aangebracht is de layout van het chatvenster. Klanten die overwegen een Apple-product te kopen kunnen met deze functie in contact treden met een Apple-medewerker waar ze vragen aan kunnen stellen. Hoewel deze mogelijkheid al enige tijd bestaat op de webpagina’s van individuele producten, heeft Apple het chatvenster een nieuwe, frisse en modernere look gegeven.

Interessanter is dat Apple een nieuwe functie zou hebben getest: de zogeheten virtual tour. Het is een aanvulling op het zojuist genoemde chatvenster. Als klanten een specifieke vraag hebben waar medewerkers het antwoord beter op kunnen laten zien dan beschrijven, of simpelweg iets meer willen zien van een bepaald product, dan is dat mogelijk met deze functie.

Tijdens de chat kun je op een button klikken om een virtuele rondleiding te starten. Nadat de gebruiker heeft bevestigd dat hij daarvan gebruik wil maken, begint de tour. Vervolgens kan de koper op full screen meekijken naar de verrichtingen van de Apple-medewerker. Aan de rechterzijde van het scherm is nog steeds het chatvenster terug te vinden. Terwijl de medewerker het product bedient kan de potentiële koper aan de andere kant meekijken. Zo krijgt hij een beter beeld van hetgeen hij overweegt te kopen. Bovendien scheelt het hem een tripje naar de winkel.

Deze functie is momenteel alleen beschikbaar voor de iPad 2 en nog niet wereldwijd uitgerold. Of en wanneer deze functionaliteit in Nederland beschikbaar zal komen, is niet bekend.