1 min

De radicale plannen die Jim Balsillie, voormalige CEO bij Blackberry-fabrikant Research in Motion, had voor het bedrijf hebben hem uiteindelijk de kop gekost. Het plan moest de fabrikant uit het slop trekken. Dit blijkt uit twee anonieme bronnen van persbureau Reuters.

Uit gesprekken met twee anonieme bronnen die betrokken zouden zijn bij de plannen wilde Balsillie een radicaal plan doorvoeren om de fabrikant uit Canada radicaal te veranderen en succesvol te maken. Een van de onderdelen van dit plan was providers toegang geven tot het netwerk van Research in Motion. Op die manier zouden providers in staat zijn goedkopere bundels aan te bieden in combinatie met BlackBerry-toestellen.

Door enkele randvoorwaarden aan de bundels te stellen zouden deze bundels aantrekkelijk worden voor meerdere partijen. In eerste instantie zou Research in Motion profiteren van de verkoop van smartphones en opbrengsten uit de contracten met providers. De providers zouden op hun beurt profiteren van de lage kosten en een nieuwe doelgroep kunnen aanboren. Als laatste zou de consument gewin hebben bij de prijzen van bundels.

De fabrikant zou voor deze nieuwe bundels al gesprekken hebben gevoerd met enkele Amerikaanse providers. Ook zou er contact zijn gelegd met enkele Europese providers. Het plan van Balsillie viel echter niet in goede aarde bij de Raad van Bestuur van Research in Motion. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat Balsillie moest vertrekken en Thorsten Heins nu de nieuwe CEO is van Research in Motion.