2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Steeds meer consumenten zijn tevreden over de webwinkel van Apple. Het Amerikaanse technologiebedrijf behaalt de hoogste score van alle computergerelateerde bedrijven. De lijst wordt aangevoerd door Amazon.

Dat blijkt uit de laatste cijfers van ForeSee. Het onderzoeksbureau ondervraagt jaarlijks zo’n 21.000 bezoekers van de 100 best lopende webwinkels. De onderzoekers brengen de waardering voor een webwinkel tot uiting in een score van 0 tot 100. Apple behaalde een score van 85 punten, een stijging van 5 punten ten opzichte van vorig jaar.

De lijst wordt aangevoerd door Amazon met een score van 89 punten. Apple volgt zoals gezegd op korte afstand. Met haar score weet Apple diverse IT-bedrijven achter zich te laten, waaronder Dell (80 punten), Hewlett Packard (79 punten), Sony en Microsoft (beide 78 punten). Andere webwinkels die naast computers en computergerelateerde accessoires ook andere elektronicaproducten verkopen (zoals BestBuy), scoren minder goed dan Apple.

De gemiddelde score van de gehele lijst lag op 78 punten. Met een eindstand van 85 punten scoort Apple dus aanzienlijk boven het gemiddelde. Larry Freed, de CEO van ForeSee, zegt dat bedrijven die een score boven de 80 punten behaalden "de grens van excellentie" passeren. Verder zegt hij dat Apple "nog steeds de standaard voor e-retailers" zet.

De Consumentenbond sprak onlangs haar onvrede uit over de garantievoorwaarden van Apple. Volgens de belangenbehartiger was de informatie over de producten van Apple’s assortiment onduidelijk en misleidend. Ook de garantieperiode van één jaar was in strijd met Europese regels. De Bond eiste dat Apple dat garantievoorwaarden zou aanpassen, anders zou het juridische stappen ondernemen. Apple besloot daarop eieren voor haar geld te kiezen en de garantieperiode te verlengen naar twee jaar.