2min

In 1989 richtte Tom Quinn, een uitvinder uit Californië, het bedrijf Gyration op. Het bedrijf hield zich bezig met het ontwikkelen van gyroscopische technologieën (motion-control) en het aanvragen van de daarbij horende patenten. Toen in 2001 de ontwikkelingen al ver gevorderd waren, ging Quinn op zoek naar een partner om de technologie mee te delen.

Quinn klopte eerst aan bij Microsoft, hier hield hij een presentatie bij Steve Ballmer, de huidige CEO van de softwaregigant. Ballmer was enorm enthousiast en regelde dat Quinn een pitch mocht houden bij het Xbox-team van Microsoft. De pitch die volgde was een enorme teleurstelling, zo gaf Quinn aan. De managers bij het Xbox-team waren bijzonder onbeleefd, zo onbeleefd zelfs dat na de pitch één van de managers zelf excuses aan Quinn aan kwam bieden voor het gedrag van de andere managers.

Met de staart tussen de benen verliet Quinn Microsoft en ging hij op zoek naar een andere partner. Hij kreeg het voor elkaar om in gesprek te komen met Ken Kutaragi, hoofd van Sony PlayStation. Kutaragi was gematigd positief over de ideeen van Quinn, maar toen de uitvinder uit Californië gevraagd werd of hij de technologie voor een appel en een ei wilde leveren, wist hij dat hij nogmaals op zoek moest naar een andere partner.

Later in 2001 kreeg Quinn het toch weer voor elkaar om een andere grote consolefabrikant te interesseren voor zijn bewegingsgevoelige technologie. Dit keer was het Nintendo waarmee hij om tafel zat. Tijdens de pitch die hij hield bij de leidinggevende van het Japanse bedrijf werd hij na 20 minuten onderbroken. Degene voor wie hij de pitch hield wilde even onder elkaar wat zaken bespreken. Na de korte onderbreking besloten ze bij Nintendo om in zee te gaan met Quinn.

Dat Nintendo een slimme zet deed, blijkt nu pas. Als we de rekening opmaken zien we dat de Wii op dit moment wereldwijd 97 miljoen keer verkocht is en de PlayStation 3 en Xbox 360 slechts 70 miljoen keer. Micorosoft en Sony zijn inmiddels 180 graden omgedraaid qua mening over motion-control technologie, dit blijkt uit de Kinect voor de Xbox 360 en de PlayStation Move-controller voor de PlayStation 3, beiden uitgebracht in 2010.