1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Onderzoeksbureau NPD meldt dat voor het eerst meer tablet- dan laptopschermen zijn verscheept. Dit wil niet zeggen dat laptops ten dode opschreven zijn, maar het luidt wel een trend in dat consumenten blijkbaar in grote maten meer en meer tablets in gebruik nemen.

Er zijn enkele belangrijke factoren die het verschil maken tussen de verkopen van een laptop en een tablet. Zo staat bij een tablet vast dat deze een gemiddelde levenscyclus heeft van twee jaar, terwijl dit bij een laptop normaal gesproken wat langer is. Daarbij valt een tablet, hoewel nog steeds prijzig, toch voor sommige consumenten net binnen het budget dat men uit wil geven voor een cadeau voor de feestdagen. Dan is er nog de 1,5 miljard dollar aan marketing die Microsoft uitgaf ter promotie van het touch-enabled besturingssysteem Windows 8. Dit heeft er ook voor gezorgd dat de consumenten even af aan het wachten waren wat voor apparaten er nieuw op de markt zouden verschijnen.


Bij NPD verwacht men dat de stijging het gehele vierde kwartaal aan zal houden, met een piek van 21,5 miljoen verscheepte tabletschermen tegen 14,6 miljoen laptopschermen. Toch is er nog een onbesproken factor van belang. Hybride-apparaten worden vaak als tablet beschouwd omdat deze wanneer het toetsenbord er niet aan gekoppeld is, ook gewoon een tablet zijn.