1 min

Tags in dit artikel

, , ,

90 dagen na het debuut van Windows 8 loopt de verkoop van de OS-licenties gelijk met de eerste termijn van voorganger Windows 7. Na een moeizame start heeft het nieuwe besturingssysteem een inhaalslag gemaakt en passeert de teller 60 miljoen verkochte licenties.

De stijging heeft waarschijnlijk te maken met het verlopen van het actieaanbod in januari. Waar gebruikers tot 1 februari maar 29,99 euro betaalden voor Windows 8, gaan kopers nu voor 119,99 dollar de boot in. Windows 8 Pro kost zelfs 279,99 euro. Dat het OS nu gelijk loopt met de toenmalige verkoop van Windows 7 wil daarom ook niet zeggen dat die trend zich de komende tijd voortzet.

Microsoft’s hoofd van de afdelingen Marketing en Financiën Tami Reller zegt dat er nog werk genoeg is voor Windows 8, na het bereiken van de mijlpaal. Het bedrijf gaat zich onder andere richten op de toenemende vraag naar touchscreens en wil de afstand tussen PC’s en tablets overbruggen. Met nieuwe hardware hoopt het bedrijf hun nieuwe paradepaardje een kickstart te geven.

Ook het aantal gedownloade applicaties ligt volgens Reller prima op koers. Gebruikers downloadden al meer dan 100 miljoen apps vanuit de Windows Store in de 60 dagen na publicatie. Het aantal beschikbare applicaties is intussen verviervoudigd, ondanks Google’s onthouding in de Store. Microsoft stimuleert applicatiebouwers door ze de gehele winst vanuit reclame en in-app aankopen in eigen zak te laten steken, een voordeel dat Apple niet biedt.