1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Verschillende Microsoft-diensten hebben vanochtend last gehad van een storing. Xbox LIVE en Microsofts cloudienst Azure waren gedurende enige tijd offline.

Xbox LIVE-gebruikers hadden problemen om toegang te krijgen tot data en saved games in de cloud. Daarnaast werkte SmartGlass niet, evenals Xbox LIVE Karaoke en ESPN-apps van de gamingdienst.

Het probleem trad op door een andere dienst die uitviel, namelijk het cloudapplicatieplatform Windows Azure. Van die storing hadden maar liefst 52 aparte diensten last. Deze waren of offline of slecht bereikbaar door de storing. Het probleem is veroorzaakt door een verlopen SSL-beveiligingscertificaat.

Gebruikers op het Microsoft-forum klaagden over het probleem. "Dit is onacceptabel. Word ik verondersteld een enterprise-app op dit platform uit te brengen?", aldus een gebruiker. Een andere gebruiker laat weten zelf gewaarschuwd te zijn voor het bijna verlopen van zijn SSL-certificaat en schrijft: "En Microsoft heeft geen alarm voor hun eigen certificaten die verlopen?"

Microsoft stelt dat alleen het HTTPS-verkeer last had van het probleem, het HTTP-verkeer werkte normaal. Inmiddels heeft Microsoft het certificaat verlengd en werken de meeste diensten weer. Op het moment van schrijven heeft alleen Xbox Music en Video nog problemen.