Spotify boekt meer verlies bij meer succes in 2012

Abonneer je gratis op Techzine!

Het verdienmodel van Spotify is nog steeds niet winstgevend, het bedrijf heeft de cijfers over 2012 ingediend welke zijn gepubliceerd door de kamer van koophandel van Luxemburg, waar het bedrijf geregistreerd staat. Het aantal abonnees steeg, de omzet steeg maar ook het verlies nam opnieuw toe.

In oktober van 2012 schreef ik al een blog over het verdienmodel van Spotify. De situatie was toen al zo dat hoe meer succes Spotify heeft, des te meer verlies ze gaan maken. Nu de cijfers over 2012 zijn gepubliceerd blijkt dat aan die situatie nog geen einde is gekomen en het bedrijf nog steeds ten onder gaat aan zijn eigen succes.

Het grootste probleem voor Spotify zit hem in de afdracht aan de platenmaatschappijen. Het grootste deel van de omzet van Spotify verdwijnt in hun zakken en wat er overblijft is te weinig om het bedrijf van draaiende te houden. Dat was in 2011 al zo en is in 2012 nog steeds zo. De grote vraag is of Spotify ooit op het kantelpunt gaat komen dat het wel winstgevend is. De platenmaatschappijen en artiesten willen namelijk eerder meer dan minder geld van Spotify. Zij zoeken nog steeds naar een alternatief voor de gouden tijden toen mensen nog dik betaalde voor CD’s, daarom zie je ook dat artiesten hun muziek van Spotify afhalen omdat ze van mening zijn dat Spotify een te lage vergoeding betaald.

Spotify wist in 2012 een omzet te boeken van 435 miljoen euro, in 2011 kwam het bedrijf uit op 190 miljoen euro. Het heeft het aantal gebruikers in 2012 bijna zien verdubbelen, wat deels komt door het toevoegen van een aantal nieuwe landen. Het verlies nam echter ook toe, in 2011 noteerde het bedrijf een verlies van 45,4 miljoen euro en in 2012 is dat opgelopen tot 58,7 miljoen euro.

Op dit moment heeft Spotify 20 miljoen actieve leden en 5 miljoen betalende leden. Ook heeft het bedrijf al diverse investeringen ontvangen van vier verschillende investeerders. Het bedrijf sluit niet uit dat het opnieuw investeringsronde moet gaan houden om het hoofd boven water te houden. Spotify betaald op dit moment 70 procent van de omzet uit aan rechthebbende.